10 april 2014

Thuiszorg homoseksuele Rotterdammer goed organiseren

Gisteren en vandaag berichtten verschillende media (o.a. Trouw, ‘Homoseksueel kan nu voor eigen thuiszorg kiezen’ van Stijn Tielemans en de website van de NOS, ‘Speciale thuiszorg voor homo’s’) over de nieuwe organisatie Gay Care Amsterdam. Jan Nieuwenhuis richtte deze thuishulporganisatie op, speciaal bedoeld voor lesbiennes, biseksuelen, homo’s en transgenders die verzorging of verpleging aan huis nodig hebben. PvdA-raadsleden Peggy Wijntuin en Co Engberts vroegen naar aanleiding van de berichten het stadsbestuur om een reactie op dit initiatief.

“Volgens Nieuwenhuis is mantelzorg voor deze doelgroep moeilijk te organiseren, bijvoorbeeld omdat veel homo’s geen kinderen hebben. En in de familie hebben homoseksuele ouderen soms last van acceptatieproblemen,” zegt Wijntuin. “De PvdA-fractie vindt het belangrijk dat de thuiszorg voor álle Rotterdammers goed wordt georganiseerd en wel op zo’n manier dat ook lesbische, biseksuele, homoseksuele en transgender Rotterdammers zich daar prettig en veilig bij voelen. Vandaar dat wij hierover enkele vragen hebben gesteld aan het stadsbestuur.”

“Wij willen graag weten wat het stadsbestuur vindt van het initiatief van Nieuwenhuis en hoe op dit moment in Rotterdam de thuiszorg voor de lesbische, biseksuele, homoseksuele en transgender Rotterdammer is georganiseerd. Indien er in Rotterdam geen aanbod blijkt te bestaan aan thuiszorg specifiek voor LGBT Rotterdammers, vragen wij het stadsbestuur te onderzoeken hoe groot in Rotterdam de behoefte aan een dergelijk aanbod is.”

“De thuishulpen van Gay Care Amsterdam – die zelf niet per se homoseksueel hoeven te zijn – hebben dezelfde taken als een reguliere thuishulp. De medewerkers in vaste dienst hebben een speciale training achter de rug waardoor ze op de hoogte zijn van de homoseksuele leefwereld en specifieke, zorggerelateerde zaken kennen, bijvoorbeeld hiv-besmetting of hepatitis C.  Ook zijn de thuishulpen getraind op zaken die op homo- en biseksuelen een andere impact hebben, zoals huiselijk geweld,” zegt Wijntuin. “Wij zijn benieuwd of er op dit moment in Rotterdam aan thuishulpen die zorgen voor LGBT Rotterdammers ook een dergelijke training gegeven wordt en als dit niet het geval is, waarom dit niet gebeurt.”

“Ook hebben wij begrepen dat uit ander onderzoek blijkt dat homoseksuele ouderen zich soms gedwongen voelen terug de kast in te gaan, omdat zij het gevoel hebben dat zij in hun woonvorm niet vrijuit over homoseksualiteit kunnen praten. Vandaar dat wij het stadsbestuur hebben gevraagd te onderzoeken of er  in Rotterdam ook sprake is van het ‘terug in de kast gaan’ van homoseksuele ouderen en indien blijkt dat dit probleem in Rotterdam inderdaad bestaat een plan van aanpak te presenteren om dit probleem tegen te gaan,” zegt Engberts.