16 februari 2017

Vervang rubberkorrels van kunstgrasvelden

De PvdA Rotterdam wil dat wethouder Visser (D66) aan de slag gaat met vervanging van de kunstgrasvelden met rubberkorrels. “We weten dat  de korrels schadelijk zijn, de vraag is alleen hoe schadelijk. Nieuwe onderzoeksresultaten zijn verre van geruststellend” zegt voetbalmoeder en PvdA-gemeenteraadslid Barbara Kathmann. “Door de onrust is het meer dan logisch dat ouders en clubs kinderen niet meer op de velden willen laten spelen, maar de vraag is of er dan genoeg velden overblijven in Rotterdam waar wel op gespeeld kan worden“.

Wij roepen de wethouder daarom op om met een plan te komen. “Als peuters hebben mijn kinderen gerold en gedold op die velden. Ik heb daar geen goed gevoel over. Ouders in de teams van mijn kinderen laten hun kids ook thuis mocht er een wedstrijd gepland staan op zo’n veld. Dit zorgt voor het bederf van sportplezier. De Gemeente Rotterdam heeft onlangs miljoenen uitgetrokken voor de aanpak van achterstallig onderhoud bij clubs en verenigingen om de boel op orde te krijgen. Aanpak van velden met giftige korrels lijkt me nou juist onderdeel van ‘de boel’ op orde brengen” aldus Kathmann. “Het lijkt me ook dat de verzelfstandiging van sportfaciliteiten voorlopig van de baan is. De PvdA Rotterdam ziet hier sowieso geen heil in, maar het lijkt me dat ook het college zelf het afstoten van giftige velden niet vindt kunnen” voegt Kathmann toe.

Het interview over de rubberkorrels en de kunstgrasvelden kan hieronder teruggeluisterd worden: