26 mei 2021

Voorkom tweederangsburgers. Bescherm de EU-arbeidsmigrant en diens kinderen!

Arbeidsmigranten uit Oost- Midden- en Zuid-Europa werken al sinds mensenheugenis in Nederland en leveren in verschillende sectoren een onmisbare bijdrage aan onze economie. Uitzendbureaus halen dikwijls deze kwetsbare groep werkers naar ons land. Een groep die inmiddels ongeveer 400.000 mensen telt en stijgt. Om hier vervolgens aan de slag te gaan in essentiële sectoren waar geen tot weinig Nederlandse arbeidskrachten voor te vinden zijn.

Het gebeurt helaas nog té vaak dat vastgoedexploitanten deze arbeidsmigranten onveilige, maar vooral slechte huisvesting bieden. De arbeidsmigranten zijn immers afhankelijk van hen. Jammer genoeg zien wij ook in Rotterdam dit groeiende probleem toenemen. We zien steeds meer en meer EU-arbeidsmigranten zich ophouden in tentjes tussen de bosjes in het Zuiderpark en slapen met meerdere personen in kelderboxen. Door het ontbreken van goede wet-en regelgeving die de EU-arbeidsmigrant beschermt, ontstaan er nu dus mensonterende situaties en dit kan en mag natuurlijk niet. Op dit moment neemt niemand de verantwoordelijkheid en is deze kwetsbare groep een doelwit voor uitbuiting. En hoe zit het met de uitgangspositie van de kinderen van EU-arbeidsmigranten? Voor de kinderen van de arbeidsmigranten moeten er noodzakelijke verbeteringen plaatsvinden met name in het onderwijs en integratie.

De PvdA Rotterdam dient een motie in dat er al met de start van het aankomende schooljaar (21-22) wordt begonnen met het doorvoeren van verbeteringen in het onderwijsbeleid. Tevens moeten wij in staat zijn om in Rotterdam de EU-arbeidsmigranten humane leefomstandigheden aan te bieden, want EU-arbeidsmigranten zijn geen tweederangsburgers!

Waar ben je naar op zoek?