Vuurwerkverbod

4 januari 2020

Het draagvlak in de samenleving voor vuurwerk neemt af en de roep om een vuurwerkverbod wordt steeds groter. Vroeger was er met oud en nieuw wat leuk, klein en onschuldig vuurwerk, maar ieder jaar misdragen mensen zich meer en vallen er meer onschuldige slachtoffers. Het gaat niet alleen om vuurwerk. De avond wordt inmiddels gezien als een avond waarbij de regels niet meer gelden. Artsen spreken van een ‘horrornacht‘ en politie en brandweer roepen de politiek op in te grijpen. Wij zijn dan ook voorstander van een vuurwerkverbod, maar wel met goede alternatieven. Lees hieronder ons standpunt.

Vandalisme

Vandalisme tijdens oud en nieuw

Eerst andere maatregelen?

We hebben in Rotterdam van alles geprobeerd om vandalisme, geweld en misdragingen tegen te gaan. Informatiecampagnes, vuurwerkvrije zones, voorlichtingsbijeenkomsten etc. etc. Niets heeft geholpen en niets werkt. Ieder jaar wordt er gekeken hoeveel geweld er is geweest tegen hulpverleners, hoeveel schade er is aangericht, en wat het letsel is in het oogziekenhuis. Dit jaar was het volgens het oogziekenhuis een ware horrornacht. Eentje zoals ze die al heel lang niet meer gezien hebben. Ze zijn het meer dan zat en voeren de druk op de politiek dan ook op om maatregelen te nemen.

Vuurwerkverbod en alternatief

Afbeeldingsresultaat voor Rotterdam vuurwerk

We zijn aan een nieuw decennium begonnen. Wij willen vooruitgang en dat doen we door dit decennium te starten met een vuurwerkverbod in Rotterdam. Alle signalen staan op groen om dat in te voeren. In plaats van particulier knalvuurwerk willen we vuurwerkshows in ieder gebied in de stad, zodat iedereen van iets moois kan genieten gezellig samen kan komen. Ook kan er gekeken worden of we net als in Shanghai een droneshow kunnen organiseren in combinatie met vuurwerk. Hoe gaaf zou dat zijn voor de volgende jaarwisseling?! Geen vandalisme, geen geweld, geen slachtoffers, maar gewoon een gezellige en leuke afsluiting van het jaar.