Wij gaan de woningmarkt blussen

27 februari 2018

Starters en jonge Rotterdammer zitten vast in een oververhitte woningmarkt. De PvdA gaat samen met woningcorporaties de woningmarkt met 30.000 woningen blussen. Starters kunnen zo weer normaal kopen. Huurders betalen weer een eerlijke huur en doorstromers kunnen ontspannen hun volgende stap maken.

Er is een structureel tekort aan huizen

“De luxe appartementen en de skyline zijn een lust voor het oog. Helaas zijn ze ook onbereikbaar voor de gewone Rotterdammer met een modale of ondermodale knip. Daar koop je niks voor. Rotterdam loopt tegen een structureel tekort van betaalbare woningen aan en dit probleem is voelbaar in mijn gehele omgeving. Kopers moeten 20%-30% overbieden op een huis, huurders staan langer en langer op wachtlijsten of betalen de hoofdprijs”, aldus Steven Lammering.

Door een tekort aan betaalbare woningen betaalt nu 18 procent van de Rotterdamse huurders te veel voor zijn woning (CBS-cijfers 2016). Duizenden  mensen houden daardoor te weinig geld over voor andere belangrijke zaken als zorg, eten, kleding en sociale activiteiten.

Bouwen zit in ons DNA

Als er één ding is waar de Partij van de Arbeid Rotterdam de afgelopen 60 jaar in heeft uitgeblonken dan is dat het bouwen van betaalbare woningen in alle wijken. Voor de grote, gemiddelde en kleine portemonnees. Vooral die laatste twee groepen zijn de dupe van het beleid van de afgelopen 4 jaar. Kevin van Eikeren: “Het huidige stadsbestuur van Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA hebben 20.000 betaalbare woningen afgebroken en hier structureel alleen in het duurdere segment voor teruggebouwd. De huishoudens met kleine en gemiddelde portemonnees betalen daar nu de rekening van. Kijk naar Katendrecht, waar de Kapenezen hun wijk uit worden gejaagd door het grote geld van buitenaf”.

Wat ons betreft gaat de helm op, stropen we de mouwen en starten we zo snel mogelijk met bouwen. Check hier onze plannen en wat mensen op straat van het woningtekort vinden