Wij willen geen sloop in plannen Fazantstraat

15 december 2020

Wat voor de PvdA Rotterdam voorop blijft staan is het behalen van de doelen zoals die zijn gesteld in Nationale programma Rotterdam Zuid en het verbeteren van de woon- en leefomstandigheden van de huidige en toekomstige bewoners.

De fractie is een aantal keer op bezoek geweest bij bewoners. We hebben met mensen gesproken en vooral geluisterd naar wat de bewoners van hun wijk en de plannen vonden. Wij hebben ons zelf heel goed verdiept in die plannen. We zijn na dit alles tot de conclusie gekomen: we willen niet slopen.

Met andere ingrepen kan de kwaliteit van leven en wonen hier verbeterd worden en het woningaanbod gevarieerder. De Wet voorkeursrecht Gemeente vormt een middel om misstanden in de wijk aan te pakken/ te voorkomen en (vrijwillige) samenvoeging van woningen aan te jagen, waardoor het woningaanbod meer divers wordt en doorgroeien in een grotere woning bereikbaar wordt voor de huidige bewoners. Van onteigening zal hier geen sprake zijn. Zo kunnen we samen met bewoners een goed plan maken en uitvoeren.

Een herziening van het plan dat voorligt is nodig , samen met bewoners in de wijk. Een nieuw plan biedt de kans om tot een gedragen voorstel te komen en samen met de buurt te kijken hoe de wijk mooier kan. Het geld dat we niet besteden in deze straat zetten we elders in Carnisse in om de doelen van het NPRZ te realiseren. De doelen van het NPRZ, de aanpak van de gebouwde omgeving door het faciliteren van de VvE’s om de panden te renoveren en de bewoners de kans bieden hun woning te vergroten als er woningen vrijkomen en malafide verhuurders de wijk uit helpen, blijft de kern van het plan.

Zo zorgen we ervoor dat samen met de inwoners op Zuid, de kwaliteit van leven op Zuid verbeteren.