19 april 2021

Recreatieoord Hoek van Holland: Zonder garanties geen instemming

De mensen met een vaste fijne plek op het recreatieoord Hoek van Holland dreigen te worden platgewalst. Deze bewoners kunnen de PvdA aan hun zijde vinden. Wij zullen niet instemmen met het plan dat nu op tafel ligt en willen dat de rechten van bewoners worden beschermd.

In alle situaties waar de gemeente niet meer het beheer doet willen wij:

1. Een verblijfsgarantie zonder valkuilen en kleine lettertjes die uiteindelijk dan toch leiden tot het vertrek van de bewoners.
  2. Als ouders hun plek willen nalaten aan hun kinderen of kleinkinderen dan moeten zij ook kunnen blijven.
  3. Geen stijgende exponentiële huurverhoging.
  4. Waardebehoud bij verkoop indien mensen willen vertrekken.
  5. Sfeer en karakter zijn belangrijke ontastbare waarden van het recreatieoord en deze moeten worden behouden.
  6. Goede betrokkenheid vanuit de huidige bewoners.

Dit zijn voor de PvdA Rotterdam de belangrijkste punten en wij willen dat deze randvoorwaarden worden gegarandeerd aan de voor- en achterkant. De wortels van de PvdA zijn hier in het geding. Alles waarvoor wij staan zit hierin: beschermen, zekerheden en een betrouwbare overheid. Wij zijn tegen het eindeloos geld verdienen over de rug van de burgers met schaarste plekken om te wonen en te recreëren. Daar is de PvdA Rotterdam helemaal klaar mee! De exploitatie is uit de hand gelopen en dat is het recreatieoord niet te verwijten, dat is de gemeente te verwijten.

De PvdA Rotterdam is van mening dat we alleen samen met alle betrokken partijen tot afspraken kunnen komen. Het had al eerder moeten gebeuren, maar vanaf nu dienen bewoners serieus genomen te worden; ook meepraten en meebeslissen.