Een ambitieuze klimaataanpak voor alle Rotterdammers

Een ambitieuze klimaataanpak voor alle Rotterdammers

De uitstoot van CO2 in Rotterdam is 20% van die in Nederland. Dat is veel te hoog. Dit kost Rotterdamse levens en gezonde levensjaren. Er is een klimaataanpak met lef nodig om Rotterdam en Nederland een fijne plek te houden om te wonen. Een aanpak voor alle Rotterdammers, niet alleen voor degenen die zelf zonnepanelen of betere isolatie kunnen betalen. Deze aanpak zorgt voor eerlijke klimaatplannen en levert duizenden banen op.

Dat doet de PvdA door:

• Een Isolatiefonds te starten om 70.000 sociale huurwoningen te verbeteren naar energielabel A+ huiseigenaren renteloze leningen te geven die zichzelf terugverdienen en fondsen beschikbaar te stellen woningen waarvoor een lening te duur is. Tocht en vocht behoren straks tot het verleden, iedereen heeft recht op een fijne en gezonde woning.
  • Te investeren in duurzame energie in de haven en geld beschikbaar te stellen voor banen die daarbij verloren gaan.
  • Vervoer te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer en overstappen op bus, tram of metro makkelijker te maken. Noodzakelijk autoverkeer blijft mogelijk.
  • De kolencentrale op de Maasvlakte te sluiten.