In memoriam: Jan de Haas

1 februari 2023

Ons bereikte het droevige bericht dat Jan de Haas is overleden.

Jan was al vroeg betrokken met de vraagstukken van zijn Rotterdam en dat met een rode inborst. Jan werd al op 17 jarige leeftijd lid van de PvdA.

Hij was bepaald geen slapend lid, integendeel. Jan was jarenlang actief, als lid en voorzitter van het afdelingsbestuur in Overschie, later als gemeenteraadslid. In de laatste jaren van het deelgemeentebestel was hij actief betrokken bij de onderafdeling Delfshaven, waar hij naartoe verhuisd was.

Leden kenden Jan als een zeer veelzijdige man die zich ondermeer inzette voor de cultuur, actief was in het welzijnsbeleid, betrokken was bij het ondernemerschap en zich sterk maakte voor verduurzaming , toen nog maar weinig mensen van circulaire economie of duurzaamheid gehoord hadden. Op de Coolsingel tegenover het stadhuis opende Jan een expertisecentrum over duurzaamheid en kunst van hergebruikte materialen. Jan was bevlogen directeur van Studio hergebruik en later voorzitter van het Rotterdams Parkenoverleg van het RMC.

Na te zijn teleurgesteld door de landelijke koers, heeft Jan zijn lidmaatschap van de partij opgezegd.

Waarna hij zich desondanks altijd een PvdA’er is blijven noemen.

Jan heeft veel betekend voor de mensen om hem heen, de partij en de stad.