Heropbouw Schammenkamp: eindelijk van start

15 oktober 2024

Iedereen in Rotterdam kan het nog wel herinneren toen acht maanden geleden op 29 januari een explosie een groot litteken achterliet op Zuidwijk, haar bewoners en Rotterdam als geheel. Drie mensen zijn overleden, omwonenden moesten noodgedwongen verhuizen en ondernemers zagen hun toekomst in rook op gaan. Omwonenden worden nog elke dag herinnert aan het trauma van die dag. Nu ligt er nog steeds een gigantische ravage aan de Schammenkamp.

Is er genoeg ondersteuning voor herbouwplannen?

Wij vroegen ons dan ook af waarom het zo lang duurt voordat de gemeente in actie komt hierop. Daarom hadden wij ook een debat aangevraagd om gisteren tijdens de actualiteitenraad hierover in gesprek te gaan met de wethouder van bouwen en wonen. Voor ons was het de verwachting dat de gemeente zo snel mogelijk alles uit de kast zou halen om de Schammenkamp weer op te bouwen. We hadden dan ook een paar vragen aan de wethouder. Hoe kan het dat het drie maanden duurt voordat een aanvraag voor herbouw compleet is gemaakt? Hebben we wel voldoende ondersteuning voor mensen die willen dat het daar herbouwd wordt? Daarbij is ook de vraag hoe we de ondernemers ondersteunen die nu niet verder kunnen.

Wethouders maken weg vrij voor herbouw

De wethouders waren toereikend in het debat. Volgens de wethouder bouwen en wonen duurde het zolang tot er een vergunning verleend kon worden omdat er onvoldoende informatie in de aanvraag was. Inmiddels is aan alle eisen voldaan en is op 3 oktober de vergunning verleend. Dan kan eindelijk de herbouw beginnen. De wethouder economie heeft gezegd dat hij ondernemers actief heeft benaderd en contact heeft gehad met degene die dit ook wouden. Hiervoor zijn ook de wijkteams en wijkmanager in gezet. Daarbij zijn ze onder andere ondersteund om vervangende bedrijfsruimte te vinden en met praktische zaken zoals schade aan hun pand.

De antwoorden van het college geeft ons het vertrouwen dat er aandacht is voor het probleem. Dat we er als gemeente op zaten en er ook op blijven zitten met elkaar. Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat buurtbewoners en ondernemers die deze traumatische ervaring hebben moeten meemaken zo goed mogelijk geholpen worden. De PvdA Rotterdam zal een oog houden op de heropbouw van de Schammenkamp.