Gemeenteraad: de slotakkoorden van 2024

20 december 2024

Het was de laatste gemeenteraad van het jaar en daarmee konden we voor de laatste keer in 2024 ons inzetten voor alle Rotterdammers. Dat het de laatste gemeenteraad van het jaar was betekent niet dat we het deze keer rustig aan konden doen. Belangrijk onderwerpen zoals de opvang van vluchtelingen en huisvesting van statushouders, het doelgroepenvervoer, de horecaplannen en de zero-emissiezone kwamen aan bod.  

Opvang van vluchtelingen 

De opvang van vluchtelingen en huisvesting van statushouders schiet flink tekort in Rotterdam. Van de 2500 plekken die tot 2026 worden gerealiseerd, zijn er maar 500 voor asielzoekers. De overige 2000 plekken zijn voor statushouders, waarvan een deel zelfs wordt gekoppeld aan andere gemeenten. Zo wordt een groot deel van de Rotterdamse opgave slim doorgeschoven. Rotterdam blijft hiermee achter in de taak om naar draagkracht asielzoekers op te vangen, terwijl de opgave waarschijnlijk nog stijgt. Op nationaal niveau is de opgave verhoogd naar 115.000 plekken. Toch voelt het college geen urgentie om hierop voorbereid te zijn. 

Het college moet nu in actie komen. Wij hebben daarvoor een motie ingediend voor duurzame, kleinschalige opvang verspreid over de stad. Geen opvang op boten, maar met oog op stabiliteit en menselijke waardigheid. Daarnaast pleiten wij ervoor dat geen enkel kind langer wordt opgevangen in nood- of doorstroomlocaties. Rotterdam moet vooruitkijken en haar verantwoordelijkheid nemen. Regeren is vooruitzien, en iedereen verdient een veilige plek. 

Daarbij kreeg het debat over de opvang nog een staartje tijdens de raad. Er kwam een uitspraak van de rechter dat 22 uitgeprocedeerde asielzoekers die nu in Rotterdam verblijven voorlopig ook na 1 januari bed-bad-brood moeten krijgen. Een uitspraak waar we onszelf volledig in kunnen vinden en dat ook nog later in de raad besproken zal worden. 

Uitvoeringsplannen Horeca 

De PvdA Rotterdam is voorstander van een bruisende stad. Een stad waar er ontmoetingsplekken zijn en waar iedereen zich veilig voelt. Maar Rotterdam is ook een stad waar we leven, slapen en rusten. Uiteindelijk moeten we de ruimte van onze stad met elkaar delen en daar gaat het nu nog soms fout. Vooral in de Oude Haven waar de overlast de buurt haast onleefbaar maakt soms. Wij hopen dan ook dat het college daadkrachtig optreedt om deze bewoners te hulp te staan. Want uiteindelijk moeten we de balans vinden tussen een bruisende stad en een leefbare stad. 

  • Toezegging: De wethouder gaat de corporatie in de Oude Haven attenderen op de subsidiemogelijkheden voor het isoleren van woningen. 

Doelgroepenvervoer 

Het doelgroepenvervoer in Rotterdam is een chaos. Ondanks waarschuwingen uit de raad werd er gekozen voor een aanbesteding die nu vastloopt in een rechtszaak. Intussen blijven kwetsbare Rotterdammers achter in onzekerheid. Het proces kenmerkt zich door fouten en een gebrek aan transparantie. De raad werd buitenspel gezet bij de dagvaarding van vervoerder Trevvel, en vervolgens moest alles haastig worden behandeld. Ondertussen blijkt uit de krant dat er miljoenen worden gekort op het vervoer, terwijl eerder werd ontkend dat er werd bezuinigd. 

Dit toont opnieuw aan dat het uitbesteden van cruciale zorgfuncties aan marktpartijen niet werkt. De PvdA wil dat Rotterdam zelf de regie neemt door chauffeurs en busjes van Trevvel over te nemen. Dit geeft meer controle en een betere, menselijke aanpak voor onze meest kwetsbaren bewoners. 

Zero-Emissiezone 

Vanaf 1 januari zal de zero-emissiezone worden ingevoerd in Rotterdam. Dit betekent dat vervuilende bestel- en vrachtauto’s straks niet meer de stad in mogen, wat goed is voor de luchtkwaliteit en duurzaamheid. Een groot goed voor de stad dus. Maar er zijn nog steeds wat haken en ogen waar we ons zorgen over maken. Namelijk dat het nu niet mogelijk is om buitenlandse voertuigen die niet voldoen aan de zero-emissiezone te beboeten. Dat vinden wij oneerlijk tegenover Nederlandse ondernemers, en wij hebben ook met een motie de wethouder verzocht om samen met andere steden een systeem te onderzoeken om dit op te lossen.