De Voorjaarsnota: Rotterdam is een stuurloos schip geworden!

5 juni 2024

Vandaag presenteerde het college van burgemeester en wethouders de voorjaarsnota 2024. “Rotterdam is een stuurloos schip geworden. Terwijl de ijsberg zichtbaar dichterbij komt, verzuipen de meest kwetsbaren in asociaal beleid”, zegt fractievoorzitter Co Engberts in een eerste reactie. “Dit college schuift de hete aardappel door en de gewone Rotterdammer is de klos.”

In de voorjaarsnota staat hoe het ervoor staat met de financiën van de gemeente en of de realiteit klopt met de begroting. Het college kiest er duidelijk voor om de rekening neer te leggen bij de gewone Rotterdammer.

Extra bezuinigingen op de zorg

Zo kiest het stadsbestuur ervoor om een extra bezuiniging van tientallen miljoenen te doen op de zorg. Dit terwijl het college tot op heden nog geen idee heeft wat dit concreet voor Rotterdammers gaat betekenen. Gaan onze opa´s en oma´s wel de zorg krijgen die zij nodig hebben?

De rekening is voor de gewone Rotterdammer

Het leven van de gewone Rotterdammer gaat door de keuzes van dit stadsbestuur nog duurder worden. Na het uitbreiden van het betaald parkeren wordt de gewone Rotterdammer nu wederom hard gepakt in de portemonnee door het verhogen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit terwijl huiseigenaren worden ontzien omdat dit college weigert de OZB te verhogen en er minder kwijtgescholden zal gaan worden voor de Rotterdammers die het al niet zo breed hebben. Na eerder al beknibbeld te hebben op basisvoorzieningen zoals de tram, jaagt het stadsbestuur nu ook kwetsbare Rotterdammers die afhankelijk zijn van de Rotterdampolis op extra kosten. Het college gaat 1,5 miljoen euro bezuinigen op de bijdrage aan deze zorgpolis, waardoor de zorgpremie voor Rotterdammers met een kleine beurs omhooggaat.

Stadsbestuur geeft de hete aardappel door

Omdat het stadsbestuur een gat in haar hand heeft, doen ze een graai uit een pot geld die bedoeld is om te investeren in de stad. De kosten hiervoor schuiven ze door naar het volgende college. Besturen betekent verantwoordelijkheid nemen en niet alles doorschuiven tot na de volgende verkiezingen.

Kan het dan anders? Ja!

De PvdA Rotterdam kiest ervoor om de Rotterdammers met de sterkste schouders de lasten te laten dragen. Dat kan door erfpacht in te voeren zodat bouwen goedkoper wordt, door een grotere bijdrage te vragen van mensen met een grote villa en door te snijden in geldverslindende prestigeprojecten. Wij van de PvdA Rotterdam beloven hiervoor te blijven strijden!