Juni 2017 werden wij onaangenaam verrast door de mededeling dat de ombouw van de Hoekse Lijn langer dan de geplande vijf maanden zou duren. Het uitstel tot maar liefst februari 2018 was voor ons een grote schok. Een kostenoverschrijding was toen nog niet aan de orde, alles zou kunnen worden opgevangen binnen het begrote budget.
In oktober 2018 werden wij gewaarschuwd dat de ingebruikstelling in februari 2108 niet realistisch was. De wethouder informeerde ons niet dat het daadwerkelijk veel later werd. In december 2017 werd medegedeeld dat de ombouw wederom vertraagd was. De nieuwe lanceringsdatum zou eind 2018 zijn. Daarnaast waren de kosten 90 miljoen euro hoger dan verwacht.
Onderzoek: Wethouder Pex Langenberg (D66) heeft grote steken laten vallen
Vandaag verscheen een onderzoek naar het handelen van de wethouder en de projectorganisatie. Uit dit rapport blijkt dat de voorbereiding gebrekkig was en dat de coördinatie en regie onvoldoende waren. Werkzaamheden die al voor april 2018 afgerond dienden te zijn, kampten met diverse tegenslagen. Dit leidde tot een achterstand in de uitvoering van de geplande werkzaamheden. In februari 2017 kreeg de wethouder al te horen dat het niet goed ging met de Hoekse Lijn. Dit is in juni 2017 pas medegedeeld aan de Raad.
Volgens het rapport heeft de wethouder niet de indruk achter gelaten dat hij in het begin sterk bestuurlijk betrokken was bij dit project, iets wat gezien de hoge kosten en de belangen van de vele reizigers, absoluut noodzakelijk was. Later heeft de wethouder de bestuurlijke aansturing wel stevig ter hand genomen.
Verantwoorden
Komende week zal de wethouder zich moeten verantwoorden in de gemeenteraad. De wethouder zal in dit verantwoordingsdebat met een sterk verhaal moet komen, waarin hij zijn bestuurlijke betrokkenheid verheldert en de Raad duidelijk kan maken waarom hij diegene is, die het best in staat is dit project af te ronden.