In gedachten- Johan Henderson

24 oktober 2022

Vrijdag bereikte ons het droevige bericht dat onze partijgenoot Johan Henderson is overleden.

Toen Johan werkzaam was als opbouwwerker in Crooswijk, vroeg de Partij hem om lid te worden. Johan was een zeer betrokken opbouwwerker, en in de PvdA zag hij zijn eigen engagement terug. De sociale betrokkenheid van Johan werd ook door de Rotterdamse kiezer gewaardeerd. Want het was met Johan als lijsttrekker de PvdA 25 zetels behaalde.

Johan heeft vele functies binnen de partij bekleed. Hij was  voorzitter van de afdeling, 7 jaar wethouder sociale zaken en ook gemeenteraadslid. Hoewel Johan zijn weg goed wist te vinden in de Rotterdamse bestuurscultuur was hij nooit ver weg van de mensen voor wie hij opkwam. Daarbij was hij zeker niet de man van de grote stadsprojecten, de iconen van hoogbouw. Hij koos er eerder voor op te komen voor “de mensen in hun kleine woninkjes” in de oude stadswijken, de hulp aan ouderen, Rotterdammers in de bijstand of voor de zorg aan verslaafden. Daarbij nam hij geen blad voor de mond, was weleens tegendraads en schuwde ook niet voor de buitenstaanders positie. Na zijn vertrek uit de raad van Rotterdam is Johan nog enige jaren voorzitter geweest van de toenmalige deelgemeente Feijenoord. En als voorzitter van de bewoners in Vreewijk wist hij de politici uit de raad en uit het land naar zijn Vreewijk te krijgen, wat ten slotte leidde tot de aanwijzing van grote delen van Vreewijk als Rijksmonument.

Wij wensen de nabestaanden veel sterkte toe.