In memoriam: Maarten Bakker

6 september 2024

Beste partijgenoten,

Wij ontvingen het droevige bericht dat Maarten Bakker op 1 september is overleden. Hij is 60 jaar geworden.

Maarten was al enkele jaren niet meer actief, maar gedurende vele jaren was hij een vaste waarde in onze afdeling. Als penningmeester had Maarten de financiele touwtjes jarenlang stevig in handen om daarna als afdelingssecretaris een sleutelfunctie in de partij te vervullen. Hij verzette bergen werk voor de partij, was altijd geïnvolveerd en op elk moment inzetbaar. Hij was een markante persoonlijkheid, een klassieke partijman, gedreven en consequent werkend vanuit een solide sociaal-democratische grondhouding. Klassiek ook in de zin van een man met een ijzeren plichtsbesef  en verantwoordelijkheidsgevoel, die consequent en zonder eigen belang de dingen doet omdat ze gedaan moeten worden.

Hij had een scherp gevoel voor politieke verhoudingen en was een goede debater. Mede daarom was hij zeer bepalend voor de koers en de strategie van onze partij in de roerige jaren 10 van deze eeuw. Hij was zeer uitgesproken in zijn opvattingen en schroomde niet die zonder aanziens des persoons te verkondigen. Hij was recht door zee in de omgang met partijgenoten en ging conflicten niet uit de weg. Maar Maarten was ook heel gezellig en benaderbaar, meestal goed gemutst en vol humor. Bovenal was hij een betrouwbare en fijne vent om mee samen te werken; je kon altijd op hem rekenen.

Dat we hem moeten missen doet natuurlijk veel pijn, maar de herinnering aan onze rode strijdmakker zal bij ons blijven en ons inspireren op onze weg naar een sociaaldemocratische samenleving.

Partijbestuur van de PvdA Rotterdam