Laat sinterklaas een feest voor alle Rotterdammers zijn

5 december 2022
Ook dit jaar was Zwarte Piet aanwezig op meerdere Sinterklaasintochten die betaald zijn met gemeenschapsgeld. En dit terwijl het vorige college van mening was dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is! Door de instandhouding van Zwarte Piet blijft Sinterklaas voor veel mensen een dag die hen confronteert met een zwarte geschiedenis. Onze gemeente moet de deur sluiten voor racisme en discriminatie, en deze niet op een kier laten. Dankzij het aangenomen voorstel van ons raadslid Narsingh Balwantsingh krijgen initiatieven, zoals de intocht met Zwarte Piet, geen gemeenschapsgeld meer.
Narsingh: “We willen als gemeente een punt zetten achter discriminatie en racisme, maar als we de deur kunnen sluiten, laten we toch een kier open voor de minachting van anderen. Mijn partij staat achter de mensen die dagelijks worstelen met de doorwerking van het koloniale verleden. En één keer in het jaar voelt dat deel van Rotterdam dat hun achtergestelde positie wordt gevierd in de vorm van een racistische karikatuur: Zwarte Piet.”