Nieuw politiek jaar: PvdA Rotterdam gaat vol energie de strijd aan

30 augustus 2024

Na een korte pauze van commissies, vergaderingen en stemmingen is het zomerreces alweer voorbij, en kan het nieuwe politieke jaar beginnen. We hebben onze rust kunnen nemen en zijn klaar om met nieuwe energie weer volop te strijden. De PvdA Rotterdam belooft dan ook extra in te zetten om van ons mooie Rotterdam weer een sociale, betaalbare en sterke stad te maken.

Het wordt een druk najaar in het Rotterdamse stadhuis, want er komen veel onderwerpen voorbij waar wij een groot hart voor hebben. Hier is een overzicht van de grote thema’s die de komende maanden aan bod zullen komen.

Bewonersinitiatieven, meldpunten en zorgen om misstanden

Ook al was het zomerreces, de politiek kent eigenlijk nooit echt rust. Zelfs in deze zomermaanden waren er nog politieke kwesties waar we voor moesten strijden. Aan het begin van het reces hebben wij een meldpunt gelanceerd waar bewoners hun zorgen en mogelijke misstanden met betrekking tot een bewindvoerder kunnen melden. Er zijn regelmatig signalen en zelfs rechterlijke uitspraken dat bewindvoeringskantoren hun werk niet goed doen of zelfs frauderen. Dat vinden wij onaanvaardbaar!

“Hiermee willen we kwetsbare Rotterdammer een laagdrempelige manier geven om misstanden met bewindsvoerders aan het licht te brengen”

~ Sarah Reitema, gemeenteraadslid

Verder hebben bewoners een nieuw plan gemaakt om Rotterdam The Hague Airport om te bouwen tot een prachtige woonwijk. Met ruimte voor nieuwe woningen die nu zo erg nodig zijn in de stad. Wij vinden het mooi dat bewoners en organisaties zelf met ideeën komen voor de toekomst van de stad. Ook kwam NRC met een artikel naar het Rotterdamse politiekorps. Waaruit blijkt dat er misstanden zoals intimidatie, discriminatie en pesten op de werkvloer voorkomen. Wij vinden dat mensen in een veilige omgeving moeten kunnen werken daarom hebben we ook gevraagd om dit verder in een debat te bespreken met de wethouder.

Verkeersveiligheid, cultuur en rechtvaardigheid

Er zijn ook nog genoeg kwesties die de aankomende maanden zullen gaan spelen in het stadhuis. Als eerste zal het nieuwe verkeerscirculatieplan een punt van debat gaan worden. In dit plan is omschreven hoe het college de verkeersveiligheid zal aanpakken in het centrum en omliggende wijken door maatregelen te nemen in het verkeersnetwerk. Verder zal de cultuur in Rotterdam centraal gaan staan de komende maanden doordat het cultuurplan 2025-2028 op de agenda staat voor oktober. Via dit plan wordt het geld voor cultuur in Rotterdam verdeeld naar verschillende mooie projecten.

Zeker is dat de PvdA Rotterdam veel te doen zal hebben in het nieuwe politiek jaar, maar dat doen we ook graag om onze sociaaldemocratische waardes te realiseren. Kortom wij blijven actievoeren binnen en buiten het stadhuis!

in een nieuwe politiek jaar zijn er ook weer nieuwe mogelijkheden om van Rotterdam de mooiste stad in Nederland te maken”

~ Co Engberts, Fractievoorzitter