Onveilige Straten: Tijd voor Actie!

Door Dennis Tak op 11 september 2024

In de vorige periode heb ik samen met Jeroen Postma hard gestreden om 30km/uur de norm te maken in Rotterdam. Dit is namelijk broodnodig in onze stad. Maar liefst driekwart van de dodelijke verkeerslachtoffers in Rotterdam vielen op 50 kilometerwegen binnen de bebouwde kom. Dankzij ons voorstel in 2020 werden de eerste bouwstenen gelegd om van Rotterdam een 30km/uur stad te maken. Waarin de meest onveilige straten als eerste werden aangepakt. Het is dan ook mooi om te zien dat het huidige college deze plannen verder aan het uitwerken is.

Minder Geluid, minder Vervuiling, meer Veiligheid

Deze 30km/uur straten leiden niet alleen tot veiligere, maar ook tot schonere straten. De kans dat een voetganger een ongeluk overleeft stijgt bij 30km/uur tot 90%, vooral bij kinderen en ouderen. Een lagere maximumsnelheid leidt ook tot een prettigere woonomgeving. Het leidt namelijk tot schonere lucht, minder geluidsoverlast, minder ‘verkeersaso’s’. Daarmee worden onze straten aantrekkelijker om te wonen, te winkelen en te verblijven.

Het huidige college gaat nu in 115 straten de maximumsnelheid verlagen naar 30km/uur. Zo worden veel straten veiliger en schoner. Dat is een grote stap in de goede richting!

Niet Alle Straten Worden Veilig Genoeg

Met de huidige plannen van het college zijn we er echter nog niet. Er missen wat de PvdA Rotterdam betreft nog een aantal straten die heel snel veiliger gemaakt moeten worden. Een voorbeeld daarvan is de Bergweg. Dat is opvallend, want deze straat werd eerst nog als één van de gevaarlijkste straten van Rotterdam gezien. Er gebeuren met grote regelmaat ongelukken. Wij vinden het daarom onbegrijpelijk dat de Bergweg van de lijst met straten waarbij de maximumsnelheid verlaagd zal worden is gehaald.

Een ander voorbeeld is de Groenezoom in Vreewijk. Ook deze straat wordt niet verlaagd naar 30 kilometer per uur. Dit terwijl de naast liggende Groene Hilledijk wel wordt aangepakt. Dit zal het sluipverkeer door de wijk alleen maar verergeren. Het is dan ook belangrijk dat de gemeente ervoor zorgt dat er in deze straat goed wordt gemonitord en gehandhaafd.

Het college is tekortgeschoten als het gaat om de verkeersveiligheid van deze straten. Ik zal dan ook tijdens de gemeenteraad voor deze ongehoorde bewoners gaan strijden zodat ze toch wel hun veiligere straten kunnen krijgen.

Dennis Tak

In welke wijk/buurt woon je of ben je actief? Ik woon in het Westen van Rotterdam! Welk beroep heb je? Ik werk bij de Rabobank en help daar Innovatieve Nederlandse bedrijven met hun groeiplannen. Waar wil je de komende vier jaar aan werken om Rotterdam een betere/mooiere plek te maken? Ik wil dat Rotterdam voorop

Meer over Dennis Tak