Samen Sterk: Een Sociale Begroting die Rotterdam Vooruit Helpt

12 juli 2024

Het college kiest ervoor om flink te gaan bezuinigen op het sociale weefsel van onze stad. Alle Rotterdammers zullen deze bezuinigingen gaan voelen. Maar de PvdA samen met GroenLinks vindt dat er andere keuzes gemaakt kunnen worden. Wij vinden dat in tijden van “moeilijke keuzes” de lasten voor de Rotterdammer met geen cent omhoog hoeft. Door toeristen en bedrijven niet meer in de watten te leggen maar juist een eerlijke bijdrage te laten leveren aan de stad via een sociale begroting.

Cadeautje voor wethouder Struijvenberg

Wij hebben al lange tijd gepleit om in plaats van de huidige begroting een sociale begroting aan te nemen voor alle Rotterdammers. We hebben tijdens het raadsdebat gisteren dan ook hard gevochten voor onze sociale begroting. De coalitie van Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk verschuilde zich achter het argument dat ze nou eenmaal “moeilijke keuzes” moeten maken. Maar wat wij hebben bewezen aan de gemeenteraad en Rotterdam is dat het wel echt anders kan. Waardoor vrijwilligersorganisaties niet noodgedwongen hoeven te sluiten en kwetsbare Rotterdammers de zorg kunnen krijgen die ze verdienen.

Want wij maken keuzes waar de gewone Rotterdammer echt niks van zal voelen. Wij zijn dan ook trots dat we onze rug recht hebben gehouden en de illusie van het college hebben doorbroken. Als herinnering hebben we dan ook de wethouder van financiën onze tegenbegroting als cadeautje meegegeven. Helaas heeft de coalitie donderdag ervoor gekozen om wel te gaan snijden in het sociale weefsel van de stad en daarmee de lasten bij de gewone Rotterdammer te leggen. Jammer, want een alternatief is wel echt mogelijk.

Behoudt de Rotterdamse samenleving

Wij willen dat maatschappelijke initiatieven in hun kracht blijven, dat er voor de meest kwetsbare Rotterdammers wordt gezorgd en dat er geld blijft voor preventie. Alle voorgenomen bezuinigingen van het college zullen onder onze begroting teruggedraaid worden en er wordt er meer geïnvesteerd in klimaat en goede zorg. Er gaat dan een streep door de structurele bezuinigingen van de coalitie, van €750.000 op vrijwilligersorganisaties zoals Unie van Vrijwilligers (UVV), NL Cares en Stichting Present. Verder wordt er ook blijvend voor onze jongeren gezorgd door bijvoorbeeld mentoringsubsidies van €407.000 per jaar te behouden. Dan wordt het voortbestaan van organisaties zoals Big Friends veiliggesteld en daarmee ook de toekomst van onze Rotterdamse jongeren. Deze programma’s en initiatieven zijn enorm belangrijk voor de stad en haar inwoners.

Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten

De huidige bezuinigingen zullen een averechts effect hebben en alleen maar voor meer kosten zorgen op lange termijn. Daarom kiezen wij ervoor om de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Dit doen we door de belasting op toeristen te verhogen naar het niveau van Amsterdam. Hier halen we maar liefst structureel €16.000.000 per jaar mee op om te investeren in de Rotterdammer. Verder willen we dat bedrijven een eerlijke lokale bijdrage leveren. Dit doen we door het OZB voor bedrijven te verhogen wat zal leiden tot structureel €30.000.000 voor Rotterdam. Deze bijdrage vinden wij niet minder dan normaal het OZB is de laatste jaren alleen maar lager geworden. Terwijl bedrijven recordwinsten draaien dragen zij relatief steeds minder bij aan de stad.

Met de sociale begroting zou de gewone Rotterdammer niet de klos worden van lompe bezuinigingen op het sociale weefsel van de stad. Het zijn financiële uitdagende tijden maar het is uiteindelijk een keuze welke schouders de lasten dragen. De coalitie heeft daarbij gekozen om de lasten bij de gewone Rotterdammer te leggen.

PvdA Rotterdam, GroenLinks Rotterdam, Voorjaarsnota, Sociale Tegenbegroting, Jeugdhulp, vrijwilligersorganisaties.