20 april 2017

Het Stedelijk Verkeersplan 2030 moét beter

Minder auto’s, een nieuwe oeververbinding, meer ruimte voor voetgangers, fietsers en OV; het doorgaand verkeer hoort op de ring. Dit zijn de belangrijkste punten uit de visie op verkeer van D66 wethouder Langenberg. Klinkt goed, maar wie het Stedelijk Verkeersplan 2017 – 2030 grondig leest komt van een koude kermis thuis.

De wethouder staart zich blind op een brug over de Maas aan de westzijde van Rotterdam. Terwijl juist voor een succesvolle gebiedsontwikkeling op Zuid, Feyenoord City, een oeververbinding aan de oostzijde van Rotterdam zo belangrijk is. En dan liever een metro dan een autobrug.

Centrum is belangrijk, maar Rotterdam is meer

Ook  de gebieden buiten het centrum komen er in het plan bekaaid vanaf. PvdA-gemeenteraadslid Barbara Kathmann zegt hierover:

“Dit Leefbaar Rotterdam-college vergeet dat Rotterdam groter is dan alleen het centrum. Je moet ze er vaak aan herinneren dat  Hoek van Holland, IJsselmonde en Nesselande óók in Rotterdam liggen. De wens voor een autoluwe binnenstad legt veel druk op wijken als bijvoorbeeld Hillegersberg en Overschie. Daar moet een oplossing voor komen.

Ook de verkeerssituatie in Hoek van Holland verdient meer aandacht. Zeker nadat Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA het idee hebben opgevat om de Hoekse Lijn aan te leggen met een ongelijkvloerse kruising, waardoor op drukke stranddagen heel Hoek van Holland vast komt te staan.”

Wij willen schone lucht in de vieste straat van Nederland

De grote ‘olifant in de kamer’ blijft de straat met de meest vervuilde lucht van Nederland; de ‘s-Gravendijkwal. Over structurele oplossingen om dit aan te pakken, wordt in het plan niet gesproken. De PvdA Rotterdam diende eind vorig jaar een voorstel in om de renovatie van de Maastunnel aan te grijpen om experimenten uit te voeren, die leiden tot structureel minder verkeer op de ‘s-Gravendijkwal.