Zodat we Srebrenica niet vergeten

Door Co Engberts op 5 juli 2024

Deze zaterdag staan we als Rotterdammers samen weer voor de vijfde keer stil bij de grootste genocide in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. Op 11 juli 1995 werd de Bosnische stad Srebrenica ingenomen door (Bosnisch) Servische troepen onder leiding van Ratko Mladic. In de dagen hierna werden maar liefst 8.372 Bosniakken, vooral mannen en jongens, gedeporteerd en vermoord. Het is belangrijk om Srebrenica dan ook nooit te vergeten.

Steun Bosnische stadsgenoten!

Er is in Nederland jammer genoeg nog maar weinig aandacht voor de Srebrenica genocide. Dat terwijl de herdenking steeds belangrijker wordt. Veel Bosniërs leven nog steeds met de pijn van wat er die dagen hun is aangedaan. Tot op de dag van vandaag zoeken nabestaanden nog steeds naar hun vrienden en familie. Het is dan ook belangrijk dat wij als PvdA en als Rotterdam solidair blijven met onze Bosnische stadsgenoten! Daarom moeten wij blijvend deze zwarte bladzijde van de gedeelde Nederlands-Bosnische geschiedenis erkennen en herdenken.

Strijd voor vrede en eenheid

Het is belangrijk om van deze tragische gebeurtenis iets te leren. We leven in een periode waar radicaal-rechts steeds meer aan het groeien is in Europa en ook in Nederland. Daarom moeten wij ons blijven herinneren wat er kan gebeuren als polarisatie, racisme en etnisch nationalisme de overhand neemt in een samenleving. Als we verder naar de wereld om ons heen kijken dan zien we dat er jammer genoeg nog steeds veel oorlogen plaatsvinden. Het is dan ook onze sociaaldemocratische taak om een sterk geluid voor de vrede, eenheid en gelijkheid te brengen.

Herdenk de Srebrenica genocide met ons mee

Daarom nodig ik alle Rotterdammers en leden van de PvdA uit om zaterdag om 11:00 uur naar de Srebrenica herdenking te komen bij het Grotekerkplein Rotterdam. Hier zullen we persoonlijke verhalen delen, twee minuten stilte houden en bloemen in de Rotte leggen. In Gebouw de Heuvel is er die dag een doorlopende filminstallatie ‘De kracht van vrouwen’ (10-15 uur).  Deze filminstallatie brengt een ode aan twee groepen vrouwen die al bijna 30 jaar strijden voor gerechtigheid voor de slachtoffers van de genocide van Srebrenica. meer informatie kunt u via de volgende link vinden: Rotterdam herdenkt Srebrenica.

Door nu aandacht aan het verleden te geven erkennen we niet alleen het leed van onze Bosnische mede Rotterdammers. Maar zorgen we er ook voor dat zulke gruwelijke daden tot het verleden blijven.

Srebrenica herdenking, Radicaal-rechts, PvdA Rotterdam, Bosnië.Srebrenica herdenking, Radicaal-rechts, PvdA Rotterdam, Bosnië.

Co Engberts

In welke wijk/buurt woon je of ben je actief? Ik woon in het centrum, vlakbij station Blaak en de Binnenrotte. Welk beroep heb je? Sinds 2014 ben ik lid van de gemeenteraad. Verder werk ik nu bij het ministerie van VWS aan het programma ‘onbeperkt meedoen’. We zetten ons in om de belemmeringen voor mensen

Meer over Co Engberts