Een strijdt voor bereikbare zorg en toegankelijke OV in de gemeenteraad

4 juni 2024

Een dag waarop de toekomst van vele Rotterdammers wordt gevormd. Zo kun je de gemeenteraadsvergadering van donderdag 30 mei 2024 beschrijven. Er stond een lange agenda op de planning met veel onderwerpen die iedereen aangaan. Daarom was het voor de PvdA Rotterdam heel belangrijk om zich deze dag hard te maken voor de werkgelegenheid in onze haven, toegankelijke zorg en openbaar vervoer in de stad.

Openbaar vervoer moet toegankelijk blijven!

Het college hebben laten zien hoe ze het openbaar vervoer willen inrichten in 2025. Een bekend verhaal dat we al vaak genoeg hebben zien terugkomen bij dit college, namelijk constante bezuinigen op het openbaar vervoer. Door deze plannen worden tramlijnen ingekort en buslijnen weggehaald. Dit terwijl er zoveel mensen in Rotterdam afhankelijk zijn van dit vervoer. Zeker als ze wat ouder zijn of een beperking hebben.

“Als OV je enige vervoersmiddel is, dan dreigt voor sommige mensen sociaal isolement”

~ Dennis Tak

Hou de energierekening betaalbaar!

Het college heeft als ambitie om huizen in Rotterdam van het aardgas af te halen, zodat Rotterdam in 2050 klimaatneutraal kan zijn. Dit is een mooie ambitie, zeker met het oog op de energielasten en de verlaging van de CO2-uitstoot, maar voor de PvdA moet deze transitie wel betaalbaar zijn. Dat is nu te vaak niet het geval. Daarom heeft ons raadslid Sarah Reitema zich tijdens de gemeenteraad ingezet om stadswarmte in Rotterdam betaalbaar te maken. Helaas hebben onze twee moties het niet gehaald.

Motie 2: Rotterdamkorting voor alle Rotterdammers – ❌ Verworpen
Motie 3: Regie op Agniese-Oost – ❌ Verworpen

College schuift zorg verantwoordelijkheden weg

Tijdens het debat over de bestuursopdracht Zorg heeft ons raadslid Dennis Tak zich sterk ingezet om zorg toegankelijk te houden voor alle Rotterdammers. Helaas biedt dit plan geen oplossingen voor veel Rotterdammers die zorg nodig hebben. Sterker nog, het maakt passende zorg voor veel mensen steeds minder bereikbaar. Het college neemt in deze plannen niet haar verantwoordelijkheid en schuift deze juist af op welzijnsorganisaties en de bewoners van Rotterdam. Dit baart de PvdA grote zorgen.

Om die toegankelijkheid te beschermen, hebben wij een motie ingediend.

Motie 3: Comfortwoningen voor een comfortabele oude dag – ✅ Aangenomen

PvdA Rotterdam wil betere werkgelegenheid in de haven

Haven en Rotterdam betekenen voor velen hetzelfde. Het is dan ook niet vreemd dat we een havenbedrijf hebben dat publiek bezit is, zegt onze fractievoorzitter Co Engberts. Jaarlijks schrijft het havenbedrijf samen met haar partners een voortgangsrapportage over de staat van de haven en of de doelstellingen die de raad in 2019 heeft vastgesteld, worden behaald. In dit plan zijn er voor de PvdA Rotterdam drie belangrijke onderwerpen: werkgelegenheid, klimaattransitie en energietransitie. Daarom hebben wij op deze onderwerpen ook moties ingediend, die voorbereid zijn door ons burgerraadslid Amy de Bruijn.

“In onze Rotterdamse haven streven wij naar  werkgelegenheid, goede klimaattransitie en energietransitie.”

~ Co Engberts

Motie 16: Laat de energietransitie niet verzuipen in bureaucratie – ❌ Verworpen