20 september 2017

Houd de collectieve zorgverzekering betaalbaar

Dankzij de collectieve zorgverzekering krijgen ook mensen met een laag inkomen de zorg die ze nodig hebben. Wij vinden dat deze verzekering betaalbaar moet blijven. Wij gaan hier op inzetten tijdens de commissievergadering op woensdag 20 september.

PvdA-regeling

In 2011 heeft PvdA-wethouder Jantine Kriens een eigen zorgverzekering voor Rotterdammers met weinig geld geregeld. Deze verzekering is erg gunstig voor mensen die hoge zorgkosten hebben. De premie is hoger dan bij veel andere verzekeringen, maar het eigen risico en de eigen bijdragen zijn laag. Daarnaast zijn er veel zaken verzekerd die niet in het basispakket zitten.

De Rotterdammers die er gebruik van maken, zijn er zeer tevreden over. Zij geven de verzekering gemiddeld een 8,1. Ook voor de gemeente werkt het goed. Een hoog eigen risico kan zorgen voor hoge schulden. Daarnaast gaan mensen niet of te laat naar de dokter als ze een hoge bijdrage moeten betalen. Dat wordt op deze manier voorkomen.

Betaalbaar

Op dit moment komt ongeveer de helft van de stad in aanmerking voor deze regeling. De verzekering wordt deels betaald uit de premies, maar de gemeente legt ook een deel bij. Het college is van plan om de verzekering uit te breiden, zodat meer Rotterdammers ervoor in aanmerking komen. Dat zou betekenen dat de gemeente meer geld moet bijleggen. Toch is er in de begroting voor de komende jaren geen geld voor gereserveerd. Dit betekent dat de premie hoger wordt.

Wij zijn blij dat het college deze PvdA-regeling uit wil breiden. Dit mag echter nooit ten koste gaan van geld dat bijvoorbeeld bestemd is voor armoede. Daarnaast moet de premie laag blijven. De verzekering is namelijk voor mensen met een laag inkomen. Daarom gaan wij ons in het debat woensdag inzetten voor een betaalbare zorgverzekering.