8 maart 2015

PvdA-raadslid Peggy Wijntuin viert Internationale Vrouwendag

Internationale Vrouwendag staat elk jaar op 8 maart in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld. Internationale Vrouwendag is in de twintigste eeuw ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten, onder andere op het gebied van arbeid en kiesrecht.

PvdA-raadslid Peggy Wijntuin: “Vandaag is het weer internationale Vrouwendag. We vieren de vooruitgang die is geboekt, maar staan ook stil bij het feit dat vrouwen nog lang niet altijd de mogelijkheden hebben om hun leven in vrijheid te leven. Niet alleen in veel andere landen, maar ook hier zien we dat vrouwen worden gestraft wanneer zij zich, vaak buiten hun schuld, niet aan de voorgeschreven regels houden. In Nederland hebben we al een aantal emancipatiegolven achter de rug. Vrouwen kunnen studeren en werken. Maar het glazen plafond is nog niet stuk en we weten dat vrouwen vaak voor hetzelfde werk minder verdienen dan mannen.  Het is en blijft dus belangrijk dat vrouwen hun stem laten horen. Dat kan weer op 18 maart bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten, de Waterschappen en indirect voor de Eerste Kamer.”

Wijntuin zal vandaag aanwezig zijn bij het Vrouwendagevent van Dona Daria. Morgen bezoekt zij de vieringen van de Krachtvrouwen Oude Westen en Vereniging Tori Oso.