Rotterdam moet leren van haar fouten in het doelgroepenvervoer

26 april 2024

Ouderen die urenlang moeten wachten tot ze worden opgehaald, busjes die kinderen niet ophalen en incidenten van kinderen die kwijtraken. Het is niet overdreven om te zeggen dat de afgelopen zes jaar met Trevvel een zooitje was. De PvdA Rotterdam vindt het tijd dat de gemeente eindelijk leert van haar fouten en voorkomt dat het beleid van de afgelopen jaren wordt herhaald. Wij hebben ons tijdens de laatste gemeenteraad over de inkoopstrategie doelgroepenvervoer 2025 hiervoor ook hard gemaakt.

Tijd voor een nieuw doelgroepenvervoer!

Het Contract met Trevvel loopt 2025 af en het college doet dit jaar een nieuwe aanbesteding. Het college van D66, Denk, Leefbaar Rotterdam en VVD zet ondanks de vele problemen nog steeds in op een aanbesteding aan één partij. Het college heeft dus nog steeds niet haar lesje geleert.

Ons gemeenteraadslid Dennis Tak heeft zich ook tijdens de gemeenteraad hard gemaakt tegen dit besluit. Den Haag heeft pas ook besloten om een aanbesteding te doen aan één partij. Daar moet nu zelfs de kinderombudsman inspringen door alle mistanden. Voor ons krijgt de inkoopstrategie een dikke onvoldoende omdat het college simpelweg niet haar huiswerk heeft gedaan. Het college is te laat begonnen met het opstellen van het nieuwe beleid. Hierdoor hebben alternatieven plannen nooit de kans gekregen om goed uitgewerkt te worden. Om deze redenen hebben we totaal geen vertrouwen in deze aanbesteding.

Onze Voorstellen

Gelukkig kunnen we de pijn van de inkoopstrategie wel iets verlichten doordat twee van onze moties over het doelgroepenvervoer in de raad zijn aangenomen. De motie ‘KPls niet halen = betalen’ geeft de gemeente de mogelijkheid om vervoersbedrijven boetes te geven als ze zich niet houden aan bepaalde prestatie eisen. De klachtenstroom bij Trevvel de laatste jaren heeft aangetoond hoe belangrijk dit middel is voor de gemeente. De motie ‘Een eerlijk loon voor chauffeurs van het doelgroepenvervoer’ zorgt ervoor dat de een minimumloon van €14 per uur wordt opgenomen in de contractvoorwaarden van het doelgroepenvervoer. Nu geven veel chauffeurs aan moeilijk rond te komen en de gemeente heeft een plicht eerlijk loon te realiseren.

Zelfs met het aannemen van deze moties is er nog steeds veel te doen om het doelgroepenvervoer weer op orde te krijgen. Rotterdammers die van deze diensten afhankelijk zijn verdienen beter dan het huidige plan. Hier zal de PvdA Rotterdam ook voor blijven strijden.

Lees hier onze vorige actualiteit over het drama van trevvel