23 oktober 2014

Al bijna 60 jaar een vakantiefeest voor kinderen

Het idee voor Jeugdland dateert uit de tweede helft van de nog wat armoegrauwe jaren vijftig. Bij de gemeentelijke Raad voor Lichamelijke Opvoeding vond men het toen noodzakelijk om voor kansarme Rotterdamse kinderen – en kansarm leken ze toen bijna allemaal in de wederopbouwstad – in juli of augustus iets te organiseren zodat de schooljeugd in de zomervakantie een tijdje van de straat was. Die gedachte leidde in 1958 tot Jeugdland, een kindervakantiefeest dat 22 dagen duurde. Kinderen van 6 tot en met 12 jaar werden onder leiding van jonge onderwijzers en vooral kwekelingen met allerlei spelvormen beziggehouden. De toegangsprijs was drie gulden en een consumptiekaart (voor een krentenbol, fruit en een glas melk) kostte een knaak, maar voor de echte minvermogenden was zelfs aan die prijzen nog wel iets te doen.

Op Jeugdland waren de kinderen ieder jaar zeker van een aantal traditionele activiteiten waaraan veel plezier te beleven viel. Naast diverse sporten, zowel binnen als buiten, waren dat onder meer tekenen, schilderen, kleien, collages maken, modelbouw en bloemschikken. Maar Jeugdland had ook een circusschool en een theatertje, waar kinderen zowel toeschouwer als piste- en podiumartiest mochten zijn. Heel populair was de RET waar men onder meer ‘conducteurtje’ kon spelen. Er was op Jeugdland altijd een aantal beroepen dat te ‘spelen’ was zoals metselen, straatmaken, broodbakken e.d.

jl_conducteur_4.jpg
Volle bak conducteur, 1982

De formule en de naam van Jeugdland zijn enkele malen aangepast (Eldorado Jeugdland, KdZ! Adventure) maar het huidige Jeugdvakantieland is weer de moderne variant van het aloude Jeugdland waarbij veel activiteiten nog net zo populair zijn als bijna 60 jaar geleden. Belangrijk is dat de kinderen worden uitgedaagd om zelf actief te zijn.

Jeugdvakantieland 2014
Jeugdvakantieland 2014 in Rotterdam Ahoy zit er weer op. Anderhalve dag voor het einde werd er al een record aantal bezoekers van 50.000 bereikt. Na sluiting op vrijdagavond kon worden gemeld dat het aantal bezoekers van Jeugdvakantieland de 60.000 grens was gepasseerd. Een record en wat een geweldig succes.

Red Jeugdvakantieland!
In september werd bekend dat het nieuwe stadsbestuur van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA gaat stoppen met Jeugdvakantieland. Dit mag niet gebeuren, vindt de PvdA!

Vindt u ook dat Jeugdvakantieland moet blijven? Stuur dan een e-mail naar [email protected] en vermeld in de onderwerpregel ‘Red Jeugdvakantieland’. U kunt ook de facebookpagina liken. Al bijna 1000 mensen gingen u de afgelopen weken voor. Help ons Jeugdvakantieland te redden!

De PvdA is ook aanwezig tijdens de Spelletjesmiddag die op woensdag 5 november voor de deur van het stadhuis (Coolsingel 40) zal plaatsvinden. De middag gaat om 13:30 uur van start en kinderen kunnen genieten van goochelaars, springkussens, ballonnen en nog veel meer! Aan het einde van de middag zullen alle steunbetuigingen voor Jeugdvakantieland worden overhandigd aan de wethouder. Kom ook langs en steun Jeugdvakantieland!

Bron: Teun Koorevaar. Klik hier voor de volledige geschiedenis van Jeugdland en Jeugdvakantieland. Hier zijn ook veel prachtige foto’s te vinden.