Als de wijkraden gekozen kunnen worden, moeten ze ook kunnen bepalen

5 april 2024

Een spiegel ophangen aan een paal om het verkeer veiliger te maken. Het klinkt zo simpel. Gewoon een uurtje werk en het verkeer is gelijk een stuk minder gevaarlijk. Toch zit de wijkraad van Feijenoord met grote ergernis al bijna een anderhalf jaar te wachten voor een spiegel bij de Oranjeboomstraat. Tot zover is hier nog geen enkele beweging in gekomen.

Laat Wijkraden meer bepalen!

Dat terwijl wethouder Simons zelfs heeft gezegd dat hij de spiegel zo nodig zelf zal ophangen. Het is maar één voorbeeld van de velen problemen waar wijkraden tegen aanlopen. Het wordt dus tijd om het programma Wijk aan Zet grondig te gaan veranderen in Rotterdam.

Hier heeft onze gemeenteraadslid Dennis Tak deze donderdag zich ook hard voor gemaakt. Het is mooi dat de mensen in de wijken hun eigen vertegenwoordigers hebben, maar dan moeten ze ook wat kunnen doen. De PvdA Rotterdam vindt dat de wijkraden nou eindelijk serieus genomen moeten worden door de gemeente. Hierbij hoort een vergroting van de bevoegdheden en mandaten die wijkraden kunnen uitvoeren, waardoor ze meer invloed op de wijk zelf kunnen hebben. Ook moet er veel meer vanuit de gemeente geluisterd worden naar de wijkraden, zei zijn ook het bekendst met de wijk.

Onze voorstellen

We kunnen met veel tevredenheid zeggen dat twee van onze moties hierover zijn aangenomen. De motie ‘wijkraden krijgen het voor elkaar’ stelt voor te onderzoeken om wijkraden meer invloed te geven over de inrichting van de buitenruimte. Hierbij kunnen wijkraden dus meer bepalen over parkeren, straten en containers. De motie ‘trots op onze dorpen’ stelt voor om onze dorpskernen meer bevoegdheden te geven ten opzichte van wijkraden. Dit kan een grote invloed hebben op plekken zoals Heijplaat, Hoek van Holland, Hoogvliet, Pernis en Rozenburg.

De PvdA Rotterdam is trots op onze wijkraden en wilt dan ook dat de participatie en omgang verbeterd. De strijd is dan ook nog niet voorbij want de nieuwe Wijk aan Zet komt pas in 2025, de wethouder moet hier dus echt mee aan de slag. Toch is er een goed signaal gegeven vanuit de raad: “Meer Mandaat naar de Wijken!”. Als de wijkraden meer bevoegdheden krijgen dan kan wijkraad Feijenoord er eindelijk voor zorgen dat die spiegel er hangt.