9 december 2013

ALV Feyenoord 18 december 2013

Het is een ALV dat in zijn geheel in het teken staat van de verkiezingen van de gebiedscommissie Feijenoord. Zowel het verkiezingsprogramma als de kieslijst zullen vastgesteld worden.  Beiden hebben invloed op de toekomst van ons gebiedsdeel Feijenoord. Uw stem is daarin zeer bepalend. Daarom is het zo belangrijk dat u naar de ALV op de 18e december aanstaande komt.

Op maandag 18 november jongstleden heeft u de concept kandidatenlijst ontvangen.

Nogmaals hebben wij de concept kandidatenlijst bijgevoegd , maar dan de lijst bij iedere naam een omschrijving van de persoon en een motivatie van de commissie.

Op de concept kandidatenlijst staan 15 kandidaten, waarvan er 7 eerder in de deelraad actief zijn geweest en waarvan er 8 nieuw zijn. Daar zijn we trots op.

De onafhankelijke kandidaatstellingscommissie heeft met alle mensen gesproken, die zich kandidaat hebben gesteld. De commissie is van oordeel dat allen geschikt zijn voor het werk in de gebiedscommissie. Dat is vooral optrekken met de bewoners, hun ideeën en wensen vertalen in een gebiedsplan en daarover de gemeenteraad adviseren.

Het bestuur is de kandidaatstellingscommissie zeer erkentelijk voor het grondige en gedegen werk dat zij heeft afgeleverd. De voordracht door de commissie hebben wij zonder meer overgenomen.

De concept kandidatenlijst is goed en zorgvuldig opgesteld geheel overeenkomstig het fractieprofiel c.q. profielkenmerken zoals die door u zijn vastgesteld in de ALV van 12 juni 2013. Het profiel hebben wij als bijlage bij de vergaderstukken toegevoegd.

Belangrijk bij de opbouw van de lijst was rekening te houden met:

*een juiste verhouding man-vrouw;

*een juiste verdeling over de wijken van Feijenoord;

*een juiste verdeling over leeftijdscategorieën;

*een juiste verdeling van mensen uit de diverse etnische/culturele groepen,

voorop staat wel dat wij allemaal Rotterdammers zijn en dus voor elkaar

opkomen;

*de kandidaten dienen teamspelers te zijn;

*de kandidaten zijn geworteld in de lokale samenleving van Feijenoord;

*de kandidaten beschikken over communicatieve vaardigheden;

*de kandidaten beschikken over netwerken en kunnen netwerken;

*de kandidaten onderschrijven het sociaaldemocratisch gedachtegoed en

dragen dat uit en weten het te vertalen in zijn of haar standpunten;

*bij de kandidaten dient altijd het partijbelang en het algemeen belang voor

op te gaan;

*de kandidaten handelen altijd integer;

*de kandidaten hebben voldoende deskundigheid over het bestuurlijk bestel

Van Nederland en in het bijzonder die van Rotterdam.

De conceptkandidatenlijst zoals dat er nu ligt, is een lijst gericht op het kunnen vormen van een fractie overeenkomstig de hierboven genoemde profiel kenmerken. Met deze lijst kan een goed team gevormd worden.

Bij deze  profielkenmerken moet nog genoemd worden een goed evenwicht tussen nieuwkomers c.q. nieuw talent en ervaren kandidaten.

Heel belangrijk is de opstelling van de top 6 van de lijst. Uitgaande, dat we net als 4 jaar geleden 40% van de stemmen gaan halen, betekent dat we 6 van de 15 zetels van de gebiedscommissie kunnen gaan bezetten. Het is dus heel belangrijk dat ook in deze top 6 al die profielkenmerken in de juiste verhoudingen aanwezig zijn en ook gehandhaafd blijven. Dit om er voor te zorgen dat iedereen, dat alle groepen zich door onze partij vertegenwoordigd weten in de gebiedscommissie.

De lijst is nu een stevig bouwwerk, waaraan natuurlijk wat aanpassingen kunnen plaatsvinden. Echter, het op een enorme wijze er uit halen van bouwstenen zal leiden tot een verstoring van de juiste verhoudingen van de profielkenmerken, waardoor er een zwak bouwwerk ontstaat. Er dreigt dan een fractie te ontstaan, waarin velen zich niet meer zullen herkennen en zich ook niet meer door vertegenwoordigd zullen voelen.

U als partijleden hebben het laatste woord. U stelt uiteindelijk de lijst definitief vast. Wij hebben er alle vertrouwen in dat u zich in deze concept kandidatenlijst kunt vinden.

De vergadering beginnen we met het vaststellen van het verkiezingsprogramma. Ons verkiezingsprogramma is een afgeleide van het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraad en kan getypeerd worden als een actiepuntenprogramma specifiek gericht op het deelgebied Feijenoord. U treft het als bijlage aan bij de vergaderstukken.