Barbara Kathmann over opzeggen Leefbaar-FvD alliantie

16 april 2018

Forum van Democratie stopt met de samenwerking met Leefbaar Rotterdam als Leefbaar deelneemt in een nieuw stadsbestuur. Dat kopt onder andere RTV Rijnmond.

“Dit is een schijnconstructie”, aldus Barbara Kathmann in haar reactie tegen het ANP.

“Op zulke politieke spelletjes zitten Rotterdammers natuurlijk helemaal niet te wachten. Dat je Leefbaar Rotterdam wel uit Baudet krijgt, maar Baudet niet uit Leefbaar Rotterdam, dat wisten we natuurlijk al! Leefbaar Rotterdam zei altijd wars te zijn van bestuurdersmentaliteit en is nu blijkbaar de partij van de plucheplakkers geworden.”

Kathmann benoemt ook het vreemde tijdspad:

”Helemaal als je bedenkt dat ze elkaar pas loslaten als Leefbaar in het college komt. Blijkbaar heeft Baudet afgelopen donderdag Leefbaar Rotterdam al gebeld met deze optie. Joost Eerdmans geeft aan het proces te willen lostrekken, als hij dat oprecht had gewild, dan had hij donderdag iedereen bij elkaar geroepen. Nu hebben ze vier dagen achter de schermen politieke spelletjes zitten uitdenken. Dit is een schijnconstructie.”

Ook op inhoud blijven verschillen gigantisch

De samenwerking met Forum voor Democratie is bij lange na niet het enige breekpunt voor de PvdA Rotterdam en Leefbaar Rotterdam. Juist op de inhoud liggen de partijen mijlenver uit elkaar. Kathmann: ”Als je onze verkiezingsprogramma’s naast elkaar legt zie je dat samenwerking praktisch onmogelijk is. Op cruciale thema’s zoals inclusiviteit, armoedebestrijding en duurzaamheid zitten er gigantische verschillen.”