3 juli 2014

Bezoek VN-werkgroep

Vandaag bracht de VN-werkgroep Experts on People of African Descent een bezoek aan Rotterdam. Het doel van de werkgroep is de positie van Rotterdammers met van oorsprong Afrikaanse wortels in beeld te brengen. Vandaag heeft PvdA-raadslid Peggy Wijntuin (Participatie & Integratie) de VN-werkgroep bij een lunch kunnen spreken. De VN-werkgroep heeft ook een ontmoeting met burgemeester Aboutaleb gehad. Wijntuin: “Ik wil weten welke lessen het stadsbestuur trekt uit het bezoek van de werkgroep. Vandaar dat ik hierover vandaag vragen stel.”

In een uitzending van EenVandaag verklaarde een vertegenwoordiger van het antidiscriminatiebureau RADAR gisteren dat discriminatie jegens de ‘zwarte mens’ zich op diverse vlakken in de Rotterdamse samenleving manifesteert: bijvoorbeeld in het onderwijs, op de woningmarkt en op de arbeidsmarkt. De meeste klachten over discriminatie komen van mensen met van origine Afrikaanse wortels.

“Discriminatie en racisme zetten mensen niet alleen op achterstand, ze zijn ook een aanslag op de economische ontwikkeling van de stad. Immers, talent dat niet benut wordt, kan ook geen bijdrage leveren aan die economie. Alle reden dus om hard op te treden tegen discriminatie en racisme en te gaan voor krachtenbundeling tegen dit gezwel. De VN-werkgroep zie ik vooral als een orgaan dat kan helpen bij krachtenbundeling,” zegt Wijntuin.