COLLEGE BIEDT GEEN OPLOSSINGEN VOOR PROBLEMEN IN DE STAD

25 oktober 2023

Met verbazing hebben de gemeenteraadsfracties van GroenLinks en PvdA de concept begroting 2024 gelezen. Het College kiest voor een begroting zonder nieuwe plannen, zonder visie, en zonder oplossingen voor problemen van Rotterdammers te bieden. Terwijl de uitdagingen in de stad groot zijn. Rotterdammers hebben te maken met toenemende armoede, een tekort aan betaalbare woningen en hoge energierekeningen. De stad heeft te maken met luchtvervuiling, steeds extremere weersomstandigheden door klimaatverandering en is nog steeds afhankelijk van vervuilende (fossiele) industrie. Het College bestuurt niet, maar laat de Rotterdammers en cruciale (wijk)voorzieningen in de steek.

Vele insprekers vertelden mede namens andere Rotterdammers dat zij niet kunnen wachten op de oplossingen die nu nodig zijn. Daarom komen GroenLinks en de PvdA met concrete voorstellen voor de drie grootste uitdagingen: armoedebestrijding, klimaatactie en wonen. Voor ons zijn dit de urgente en noodzakelijke oplossingen voor onze stad. Wij hopen dan ook dat het college de komende weken op een constructieve manier reageert op onze voorstellen en serieus op zoek gaat naar een breed draagvlak voor de Begroting 2024.

1. Ambitieuze aanpak armoedebestrijding

Het eerdere besluit om te bezuinigingen op het armoedebeleid en het Armoedefonds zodat de OZB-belasting verlaagd kon worden voor pandeigenaren en villabezitters, draaien we terug.

Daarnaast willen we dat het geld uit het Armoedefonds niet nog een jaar op de plank blijft liggen, maar eindelijk echt gebruikt gaat worden voor armoedebestrijding.

Het geld dat hierdoor beschikbaar komt gebruiken we voor:

• Kwijtschelding van de afvalstoffenheffing verhogen naar 80%
  • Gratis OV-tegoed van 100 euro per jaar toe te voegen aan de Individuele Inkomenstoeslag.
  • Uitbreiding perspectieffonds voor alle jongeren en gezinnen met schulden.
  1. Isoleren, isoleren, isoleren, voor betaalbaar wonen en klimaat

Met het isoleren van woningen en gebouwen verlagen we niet alleen de energierekening, maar zorgen we ook voor gezonde woningen en gebouwen. Tocht- & vochtvrij en zonder schimmels. Daarnaast levert het een grote bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen. Door de afwachtende houding van het college wordt er helaas geen tempo gemaakt. De schoonste en goedkoopste energie is de energie die je niet gebruikt. Daarom de volgende maatregelen:

• Veel huishoudens, maar ook besturen van vrijwilligersverengingen (speeltuinen, sport, scouting, etc), zien door de bomen het bos niet meer en weten niet hoe ze moeten beginnen met het isoleren van hun woning en gebouw. We helpen met prioriteit de mensen die wonen in de slechtst geïsoleerde woningen met isoleren en verduurzamen. We bieden daarnaast alle Rotterdammers een door de gemeente opgezet pakket van isolatie- en besparingsmaatregelen aan met bijpassende financieringsopties.
  • Actievere handhaving op de wettelijke energiebesparingsplicht van grote en middelgrote bedrijven. Alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder dienen uitgevoerd te worden.

De kosten voor deze aanpak dekken we uit het DTB en de Eneco middelen.

1. Bouwen van betaalbare woningen,  iedereen een dak boven het hoofd

Het bouwen van woningen in Rotterdam valt praktisch geheel stil. De bouwprojecten van private projectontwikkelaars leveren minder hoge winsten op, waardoor zij op grote schaal stoppen met het bouwen van woningen. De enige partners in de stad die wel bereid zijn om door te blijven bouwen zijn de woningbouwcorporaties.

Daarom willen we woningbouwcorporaties ruim baan geven bij het bouwen van sociale huurwoningen en middenhuurwoningen, zodat agenten, zorgmedewerkers en buschauffeurs sneller een woning krijgen. Met onze maatregelen stellen we de woningbouwcorporaties in staat om de komende vijf jaar 11.000 woningen te bouwen.

Daarom:

1. krijgen woningcorporaties voorrang bij het uitgeven van nieuwe ontwikkel-locaties,
  2. worden vergunningen voor projecten van woningbouwcorporaties met voorrang behandeld,
  3. gaat de verhoging van de sociale grondprijs niet door,
  4. Worden de middelen voor dakloosheid van 4,5 miljoen euro die dit college in 2023 op de plank liet liggen in 2024 volledig besteed aan het bouwen van sociale huurwoningen voor dakloze Rotterdammers.