De geschiedenis als belangrijkste lesgever

31 oktober 2020

“Het Rotterdamse slavernijverleden geeft inzicht en verbindt.” Bijna drie jaar later zijn wij nog steeds ontzettend trots op deze boodschap van een motie uit 2017 van ons voormalig raadslid Peggy Wijntuin. Vandaag in het bijzonder: het onderzoek naar de impact van het slavernijverleden op Rotterdam, dat naar aanleiding van deze motie werd ingesteld, wordt vandaag gepubliceerd.

Als havenstad vervulde Rotterdam in het koloniale verleden een fundamentele rol in de Nederlandse handel. Veel musea hebben aandacht voor hoe de handel in specerijen en goederen ons land rijk maakte, maar het economische voordeel dat de stad Rotterdam uit de slavenhandel haalde, krijgt veel te weinig aandacht. Terwijl deze geschiedenis in onze multiculturele stad onmisbaar is voor zó veel Rotterdammers. Dankzij Peggy is de precieze impact van deze zwarte bladzijde nu voor het eerst onderzocht. Een voor Europa uniek onderzoek!

Trots

In de twaalf jaar dat Peggy voor ons in de gemeenteraad zat, heeft zij zich continu hard gemaakt voor ‘haar’ Rotterdam. De stad van zovele afkomsten, maar allemaal van hier. Het was een gevecht dat vaak heuvelopwaarts ging en tegen de stroom in. De drie publicaties van het onderzoek komen dan ook met bijzondere timing, nu er een grotere beweging op gang is gekomen tegen racisme, waarin het Nederlandse slavernijverleden expliciet een rol krijgt toebedeeld.

Peggy over de publicaties: “Ik ben hier heel trots op. Wat het onderzoek laat zien, is dat het verhaal nog lang niet af is. We staan pas aan het begin. Rotterdam is nu voor lange tijd in beweging gezet!”

Blik vooruit

Hier staan wij volledig achter. Niet alleen zijn we vandaag dankbaar en trots op het feit dat Peggy’s boodschap nu door de hele stad kan worden opgepikt, we kijken ook vooruit. De resultaten worden in de vorm van drie boeken gepubliceerd. Het is echter noodzakelijk dat het onderwijs ook wordt meegenomen in een speciale, aangepaste versie van de bevindingen. Rotterdamse kinderen verdienen het om kennis van hun gedeelde verleden te hebben. Bovendien is de stad nog steeds doorspekt van verwijzingen naar het slavernijverleden. We willen dit niet uitwissen, maar we willen wél dat iedere Rotterdammer deze verwijzingen begrijpt. Daar zetten we ons voor in.

Kennis van het verleden verbindt

Wij zijn van mening dat je de geschiedenis continu en actief moet bestuderen. Maatschappijen en normen veranderen immers. Als ieder mens een beetje van elkaars geschiedenis begrijpt, snap je beter hoe je met elkaar kunt omgaan. En dat is een doel dat veel voor ons betekent in een stad met inwoners van meer dan 170 nationaliteiten.

We laten ons dan ook niet van de wijs brengen door rechtse geluiden, die vinden dat “je je maar moet aanpassen”, of “terug moet naar je eigen land” als je je uitspreekt tegen koloniale activiteiten (beter: raciale misstanden). Normaal gesproken reden tot kwaad debat, maar vandaag zeggen we tegen ze: kook maar in je sop gaar. Vandaag vieren wij dit succes.

Morgen kijken we naar wat we moeten doen om de aanbevelingen van het onderzoek uit te voeren.

(Benieuwd naar meer van Peggy? Het loont om deze opinie nog eens te lezen!)

Illustratie door Ez Silva ezsilva.nl