De politiek is de grootste verliezer van de verkiezingen

13 april 2018
Barbara Kathmann blogt over de verkiezingsuitslag en de verkenning:
De politiek is de grootste verliezer van de verkiezingen en dat is geen vruchtbare bodem voor een succesvolle formatie. Weer vonden meer dan de helft van de Rotterdammers het niet nodig om naar de stembus te gaan. Wij politici moeten ons dat aantrekken. Voor mij betekent dat, dat er in ieder geval een raadsplan moet komen. Dat staat wat mij betreft los van welke coalitie straks de stad gaat besturen. In de vorige collegeperiode werd het debat gevoerd vanuit de loopgraven. Dat is dus geen debat. De politiek was dood. Niet goed voor mooie plannen vanuit de stad, niet goed voor Rotterdam en niet goed voor het draagvlak voor lokale politiek.

Samenwerken is geen coalitie

Van links tot rechts moeten partijen in de raad dus constructief met elkaar gaan samenwerken, maar dat is iets volstrekt anders dan de vraag of je met die partijen ook in een coalitie stapt. Met een aantal partijen lijken de verschillen en dan zeker op waardeniveau daarvoor onoverbrugbaar. Een coalitie waarin partijen betrokken worden vanuit de flanken is dan ook geen goed idee. Dan zitten we straks weer in de loopgraven. Voor uitdagingen als de energietransitie, woningbouwopgave en het armoedevraagstuk zou dat killing zijn. Voor de PvdA gaat dan ook de voorkeur uit naar een coalitie met de vier partijen met vijf zetels als basis (dit zijn de VVD, D66, GroenLinks en wij). Met de politiek als grootste verliezer en maar drie echte winnaars (VVD, GroenLinks en alle nieuwkomers) lijkt dat het meest recht te doen aan de uitslag. Maar wel met één voorwaarde. De komende periode is wat de PvdA betreft de raad aan zet. Dat is onze grootste inzet tijdens deze verkenningsfase!