‘Dit niet!’: uiterste poging voor Boijmans op Zuid

17 juli 2019
‘Dit niet!’ was mijn eerste gedachte bij het bericht dat het niet was gelukt om “Boijmans op Zuid” voor elkaar te krijgen. Op een klein stukje na was het financieel niet rond gekomen om in het oude V&D gebouw bij het Zuidplein neer te strijken.

Het is bijna het belangrijkste onderdeel van het grote renovatieproject voor de PvdA-fractie. Boijmans gaat dan wel zeven jaar dicht, maar in de wijken op zuid komt zeven jaar lang een plek om iedereen te laten genieten van kunst erbij!

Het is in ieder geval het belangrijkste onderdeel waarmee we akkoord gingen met het hele pakket. Het is wat ons overtuigde en over de streep trok om de jaarlijkse subsidie te geven en die tijdens de renovatie op peil te houden. Boijmans komt uit de ivoren toren en loopt de straat op. Iets wat ook zeker een noodzakelijke stap is voor het museum zelf.

Een enorme belangrijke impuls voor Zuid en voor cultuur en voor wat we willen bereiken met ons cultuurbeleid. Niet doorgaan van dit project is daarom een probleem voor ons allemaal, voor de hele stad.

Daarom laten we het er niet bij zitten. We namen het voortouw en schreven een motie die afgelopen dinsdag 9 juli raadsbreed is aangenomen. Met die motie roepen we het College op om opnieuw niet alleen met Boijmans van Beuningen hiervoor te gaan spreken, maar ook om daar zelf bij mee te roeien. Het gezag en gewicht van het college moet met alle kracht worden ingezet.

Eerst moet er een poging worden gedaan om Boijmans op zuid te laten slagen op de beoogde locatie en als dat niet lukt, dan maar samen te zoeken naar een andere locatie elders in een van de focuswijken in het NPRZ gebied. Niet ergens op de kop van zuid, maar in de focuswijken! Ook investeerders en vastgoedpartijen roepen we in onze motie op om mee te helpen. Dit project moet slagen!

Dat is wat we willen. En als dat allemaal is geprobeerd en het ondanks alle inspanningen van iedereen dan toch niet is gelukt, dan willen we ons geld terug. Er zijn miljoenen gereserveerd en daarmee moeten we dan proberen iets anders te doen en nieuwe plannen te maken. Hoe dan ook, extra impuls op en voor Zuid, dat is wat er is beloofd.

Foto: K. Siereveld