Diversiteit in de cultuursector: “Tijd voor concrete actie!”

Door Co Engberts op 16 januari 2018

De Erasmus Universiteit Rotterdam onderzocht de afgelopen maanden hoe het gesteld is met de culturele diversiteit binnen culturele organisaties in de stad. De Code Culturele Diversiteit was hiervoor de leidraad. Het onderzoek biedt goede inzichten over de stand van zaken binnen de cultuursector, maar er moet nog wel veel verbeteren. De tijd van eindeloos praten is wél voorbij; wij willen concrete actie!

Gewenst advies

De RRKC heeft een ongevraagd advies aangekondigd over culturele diversiteit dat in 2018 zal verschijnen. Het onderzoek is een van de stappen binnen het traject van advisering. Wij zijn blij met het aangekondigde advies en hopen dat dit de handvatten geeft voor noodzakelijke actie. De PvdA is wel verbaasd dat het een ongevraagd advies is. Voor ons is het een zeer gewenst advies.

Concrete maatregelen

Wij stellen een aantal concrete maatregelen voor om diversiteit in de cultuursector te borgen. Ten eerste moet het cultuuraanbod beter aansluiten bij de verschillende doelgroepen in de stad. Degenen die hier verantwoordelijk voor zijn moeten over voldoende kennis beschikken van lokale kunst en cultuur. Een andere voorstel is om een percentage van het budget van de cultuurnota te reserveren voor makers met een bi-culturele achtergrond. Om doorstroom en vernieuwing in de sector te bevorderingen, zouden directeuren volgens ons maximaal voor zes jaar benoemd moeten worden.

Klik op de afbeelding voor een overzicht van de overige voorstellen en vragen.

Co Engberts

Co Engberts is sinds 2014 raadslid en sinds 2018 fractievoorzitter. “Onderwerpen als woonzekerheid, onderwijs en cultuur maken veel los bij mensen. En sinds de stikstofproblematiek komt er ook enorm veel extra kijken bij de bouwsector. Het loont dan ook enorm om me hiermee bezig te houden. In mijn eerste raadsperiode hield ik me bezig met

Meer over Co Engberts