Wij vinden dat de Gemeente Rotterdam duidelijke taal moet gebruiken in alle communicatie. Duizenden Rotterdammers snappen geen ene bal van wat er in de brieven staat die door de Gemeente Rotterdam worden verstuurd. Het lijkt soms wel of mensen expres in de war gebracht worden. Iedereen klaagt over het taalgebruik. Van jong tot oud. De overheid moet Rotterdammers tot dienst zijn en mensen moeten begrijpen wat ze moeten doen of waar ze hulp kunnen krijgen
. Daarom hebben we een voorstel ingediend om alle communicatie van de gemeente begrijpelijk te maken.
1 op de 5 Rotterdammers heeft moeite met lezen en schrijven
21% van de Rotterdammers heeft moeite met lezen en schrijven. Dat is 1 op de 5 mensen. Daar bovenop komt dat de gemeente vaak brieven schrijft die voor veel mensen niet te begrijpen zijn. Dat heeft niet perse te maken met het niveau van lezen en schrijven van Rotterdammers, maar met het taalgebruik in de brieven. Daar moet iets aan veranderen. Anders kunnen veel mensen de weg naar hulp en steun niet vinden of hebben mensen geen idee wat er in hun wijk gebeurd.
Duidelijke taal gebruiken
Na de Europese verkiezingen schreven zich veel nieuwe Rotterdammers in voor de PvdA. Zij wilde gelijk het verschil maken voor de stad. Samen met deze nieuwe mensen ben ik aan de slag gegaan om dingen te veranderen in de levens van mensen. We willen een sterke overheid die duidelijk is. Die Rotterdammers duidelijk verteld wat er van ze verwacht wordt of waar ze hulp kunnen krijgen. Op 13 juni bespraken we in de gemeenteraad hoe de gemeente hulp en steun aan biedt aan Rotterdammers. Het zogenaamde ‘kader Dienstverlening‘. Daar diende ik een voorstel in om alle communicatie begrijpelijk te maken in de toekomst. Zie hieronder hoe ik dat deed.