Interview: studenthelden van de zomercampus!

31 juli 2020

De zomercampus is in volle gang! Daarom interviewde ik Darine el Houfi, de 23-jarige oprichter van Leren voor de Toekomst. Hij zet zich samen met zijn team van studenten in voor gelijke kansen in het onderwijs. Ik sprak hem over hun rol in de Zomercampus.

Wat is jullie bijdrage aan de zomercampus?

Wij zorgen voor de studentmentoren bij Zomercampus. In periode 1 hebben meer dan 100 studenten getraind, die zich nu inzetten voor ruim 1700 kinderen verspreid over Rotterdam. Dit doen we voor Po en Vo. Wat onze formule sterk maakt, is dat wij weten hoe we de studenten moeten bereiken en opleiden tot grote broer of zus voor kinderen, die iets meer hulp nodig hebben, dan normaal

Hoe draagt de zomercampus voor jou bij aan gelijke kansen voor alle kinderen?

Zomercampus is gratis en voor alle kinderen uit Rotterdam. Van kinderen uit Charlois tot Delfshaven. En van kinderen met een migratie-achtergrond tot autochtone kinderen. Door onderwijs, sport en cultuur te bieden voor alle kinderen, zorgt dit voor nieuwe inzichten voor professionals, maar heb de kinderen plezier en zijn ouders ons dankbaar, dat hun kind ook wat leuks heeft in de zomervakantie.

Op welke manier kan je ook met zomercampus ervoor zorgen dat ouders betrokken zijn en beter hun kinderen kunnen helpen?

De studentmentoren spreken ouders dagelijks. Sommige ouders zijn zo tevreden dat de mentoren elke dag lekkernij van de ouders krijgen. Deze ouders proberen we vast te houden en mee te nemen in verschillende processen, die gaan over onderwijs of sport. Helaas zijn er ook nog steeds ouders die hun kinderen alleen sturen. Met deze ouders wordt gebeld en wordt gevraagd of ze een keer langs kunnen komen om te kijken wat hun kinderen eigenlijk doen. Een groot deel reageert hier positief op en komt langs. Een enkeling ouders hebben wij nog helemaal niet gezien. Met deze moeten we met zijn alle gaan over nadenken hoe we op een gezonde en professionele manier deze doelgroep activeren.

Wat moet er na de zomer gebeuren om zeker te zijn dat alle Rotterdamse kinderen dezelfde kansen hebben?

Het is belangrijk om de kinderen die nu bereikt worden niet los te laten en ook te kijken welke kinderen niet bereikt zijn. Door samen te werken en goede taakverdelingen te maken ipv allemaal op eilandjes werken, zouden er programma’s moeten komen, waarin elke organisatie die expert is op zijn terrein, zoals wij met de huiswerkklassen.

Wat zie je voor jezelf als taak na de zomer voor Rotterdamse kinderen?

Nu we toch zoveel getrainde studenten hebben, zouden wij namens SLVT graag kinderen helpen met hun huiswerk en alles wat te maken heeft met onderwijs , buiten het reguliere onderwijs om. Ook zien wij het zitten om aanvullende uren aan te bieden ivm het leraren te kort. Ik ben er heilig van overtuigd, dat studenten met hun hart op de juiste plek en hun verstand gebruiken, even goed of zelfs beter dan een bevoegde leerkracht kunnen zijn. Er zijn al zoveel opmerkingen gemaakt over onze mentoren bij de kinderen, over dat onze mentoren beter uitleggen dan de juf op school. Dus laten we voooral kijken naar nieuwe mogelijkheden ipv blijven hangen in het onderwijssysteem uit het jaar 0!

(Benieuwd naar meer over dit team van toppers? Bekijk dan de Instagram, @zomercampus010 en bekijk de website!)