23 februari 2017

Een duurzame stad: Nog een lijstje dat Rotterdam zou moeten aanvoeren

Er is een lijst van meest duurzame steden ter wereld. Op deze Sustainable Cities Index staat Rotterdam slechts 19e. Terwijl eveneens havenstad Hamburg de 8ste plek bestiert en Amsterdam 11de staat. Dit kan en moet beter vindt de PvdA Rotterdam.

“In deze stad schermen we met lijstjes waarop we eerste staan. Zoals de lijst met beste steden van Europa. Dat is terecht, want daar mag je trots op zijn, maar de duurzaamheidslijst is nou juist zo’n lijst die je ook moet willen aanvoeren” zegt raadslid Barbara Kathmann. “We moeten nu echt werk gaan maken van de energietransitie in de haven bijvoorbeeld. Daar liggen ook enorme kansen voor werkgelegenheid. Ambitie uitspreken is dan wel noodzakelijk.”

Er moet een werkplan komen om in 2020 een stuk hoger te eindigen op de Sustainable Cities Index. Daartoe hebben we een voorstel ingediend.” In de Parijse akkoorden is afgesproken dat we wereldwijd maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat de temperatuurstijging deze eeuw beperkt blijft tot twee graden. Ook gemeenten hebben hierin hun verantwoordelijkheid. De PvdA Roterdam is dan ook blij dat wethouder langenberg ons voorstel heeft omarmd en een plan gaat maken” aldus Kathmann.