Een woonvisie dat meer om stenen gaat dan wonen

Door Co Engberts op 22 maart 2024

Donderdag is in de Rotterdamse Gemeenteraad de nieuwe woonvisie aangenomen genaamd ‘Een koers tot 2040 en acties voor de komende 5 jaar’. Dit zal het woonprogramma voor de gemeente Rotterdam bepalen voor de volgende vijf jaar. Met de huidige woningcrisis en de vele verhalen over te dure en te weinig woningen was dit een kans voor de coalitie VVD, Leefbaar Rotterdam, D66 en Denk om eindelijk een keer te luisteren naar de Rotterdammer en voor oplossingen te zorgen. De situatie op de woningmarkt raakt elke Rotterdammer, een woonvisie waar iedereen in mee kan gaan zou de beste keuze zijn geweest voor de stad.

De woonvisie die nu is aangenomen door de coalitie is niet wat Rotterdam nodig heeft om uit de wooncrisis te komen, de plannen zijn hier niet ambitieus genoeg voor. Vooral de sociale woningvoorraad zal onder dit plan lijden.

Momenteel neemt de sociale voorraad in Rotterdam met maar liefst 2500 woningen af per jaar en dat zal niet stoppen met deze woonvisie. De ambitie is om tot 2040 de sociale voorraad te houden wat die nu is. Dat wordt nu al niet gerealiseerd en het is al te weinig: 60% van de Rotterdamse huishoudens komt in aanmerking voor een sociale woning, we hebben in de meest optimistische schatting er nog geen 50%. Het gevolg: enorme druk op de sector. 500 reacties als een woning vrij komt, duizenden zijn geen uitzondering. Jongeren kunnen geen woning vinden, slapen bij vrienden op de bank of huren samen met iemand anders in de vrije sector en zijn veel te veel geld kwijt.

Dat terwijl woningbouwcorporaties meer kunnen en willen bouwen. Hiervoor hebben we ons ook hard gemaakt tijdens het debat in de gemeenteraad

De Rotterdammer verdient beter dan dit ambitieloos plan en de PvdA Rotterdam zal zich dan ook blijvend inzetten om de klachten van bewoners serieus te nemen. Ons streven is een stad waar iedereen een dak boven hun hoofd kan hebben.

Co Engberts

In welke wijk/buurt woon je of ben je actief? Ik woon in het centrum, vlakbij station Blaak en de Binnenrotte. Welk beroep heb je? Sinds 2014 ben ik lid van de gemeenteraad. Verder werk ik nu bij het ministerie van VWS aan het programma ‘onbeperkt meedoen’. We zetten ons in om de belemmeringen voor mensen

Meer over Co Engberts