25 juli 2014

‘Er is slechts één land: de aarde’

Als moeder wil ik het allerbeste voor mijn twee dochters. Ik wil hen in gezondheid zien opgroeien. Hun diploma-uitreiking, de liefde van hun leven en hun toekomstige kinderen alom ervaren. Het zijn hoogtepunten in ieders leven die gerust universeel kunnen worden genoemd. Immers, elke moeder die het allerbeste met haar kind voorheeft, wil daar getuige van zijn. En dat nu lijkt heel wat moeders door het hoogopgelopen conflict tussen Israël en Gaza te worden ontzegd.

Moedeloos en zeer bezorgd ben ik bij het zien van zoveel onschuldige burgers als grootste slachtoffers van deze humanitaire ramp in de Gaza-strook. De beelden van de spelende kinderen die even later door raketten worden getroffen en vervolgens slap in de armen van hulpeloze volwassenen hangen, staan op mijn netvlies gegrift. Volgens de VN is 77% van de slachtoffers burger! Scholen en ziekenhuizen liggen in puin. Een watercrisis dreigt.
De sociaaldemocraat dr. Floor Wibaut (1859-1936), verwoordde het ooit zo: er is slechts één land: de aarde, er is slechts één volk: de mensheid, er is slechts één geloof: de liefde. De wereld zou er wel bij varen als we deze woorden tot ons adagium maakten!

De enigen die het geweld kunnen stoppen zijn Hamas en de Israëlische regering. Aangezien de Israëlische regering de machtigste partij is, rust er een zware verantwoordelijkheid op haar schouders om het voortouw te nemen.
Recentelijk drong de PvdA-fractie in de Tweede Kamer er in een aangenomen motie al op aan dat de gruwelijke moorden op een aantal tieners geen aanleiding mocht zijn voor het uitvoeren van collectieve straffen. Ook riep ze de regering op om bij zowel de Israëlische regering als de Palestijnse Autoriteit aan te dringen op terughoudendheid, in woord en in daad.
Nederland en Europa hebben een eigen verantwoordelijkheid om stelling te nemen tegen de illegale bezetting van Palestijnse gebieden en tegen het steeds weer terugkerende geweld tegen onschuldige burgers: moeders en vaders zoals wij, kinderen en ouderen zoals de onze.