14 augustus 2014

Ernstige zorgen om achterstand bijstandsaanvragen

De gemeente Rotterdam heeft dit jaar al ruim drie ton betaald aan schadevergoedingen omdat bijstandsaanvragen te lang bleven liggen. De gemeentelijke ombudsman constateert dat Rotterdammers door de lange wachttijden nog altijd diep in de financiële problemen komen. De PvdA-fractie hamert al langer op de noodzaak van het terugdringen van de wachttijden en maakt zich ernstige zorgen over de Rotterdammers die hierdoor in de problemen komen. PvdA-raadslid Carlos Gonçalves (Sociale Zaken) wil opheldering van het stadsbestuur.

De gemeente heeft acht weken de tijd om een besluit te nemen over een bijstandsaanvraag, of te laten weten dat dit niet op tijd lukt. Als dit niet gebeurt, kan de aanvrager de gemeente in gebreke stellen. Die heeft dan nogmaals twee weken de tijd. Daarna gaat de teller lopen tot maximaal 1260 euro na 42 dagen. “Ik wil van het stadsbestuur weten hoe lang op dit moment de wachttijd voor een bijstandsaanvraag is en waarom dit zo lang duurt,” zegt Gonçalves.

“Tijdens de wachttijd hebben Rotterdammers recht op een voorschot om te voorkomen dat ze diep in de financiële problemen komen. Volgens de gemeentelijke ombudsman laat dit voorschot ook vaak te lang op zich wachten. Dit terwijl bijstand echt het laatste vangnet is als je geen inkomen hebt. Ik heb het stadsbestuur gevraagd wat het stadsbestuur eraan gaat doen om de lange wachttijd op het voorschot zo snel mogelijk te verkorten,” zegt Gonçalves. “Ook wil ik weten of het stadsbestuur het met de PvdA-fractie eens is dat het absoluut noodzakelijk is om de wachttijden bij de sociale dienst terug te dringen en deelt u onze zorgen over de Rotterdammers die hierdoor in de problemen komen. En wat men gaat doen om de wachttijden van bijstandsaanvragen in Rotterdam zo snel mogelijk binnen de norm van acht weken te krijgen.”