14 oktober 2014

Felicitatiepakket voor Rotterdamse ouderen

“Eenzaamheid onder ouderen is een sluipend maatschappelijk probleem waar niemand omheen kan,” zegt PvdA-raadslid Fatima Talbi. “Eenzaam zijn is een van de ergste dingen die een mens kan overkomen. De PvdA zal daarom donderdag tijdens de gemeenteraad het voorstel doen om te starten met een zogenoemd ‘felicitatiepakket’ voor Rotterdamse ouderen.”

“De GGD onderscheidt twee vormen van eenzaamheid, namelijk sociaal – het missen van een ondersteunend netwerk met als gevolg gevoelens van verveling en doelloosheid – en emotioneel – het missen van intieme relaties met als gevolg gevoelens van verlatenheid en intens verdriet – die vaak in combinatie voorkomen,” zegt Talbi. “Het stimuleren van ouderen om zelfstandig activiteiten te ondernemen kan helpen bij het voorkomen en tegengaan van zowel sociale als emotionele eenzaamheid. Ook het college onderkent dit en zegt extra prioriteit te willen geven aan ouderen en de bestrijding van eenzaamheid. De PvdA-fractie vindt dat het eerste contactmoment van Rotterdamse ouderen met de gemeente Rotterdam eerder moet plaatsvinden dan op 75-jarige leeftijd, wat nu het plan is van het stadsbestuur. Vandaar dat wij pleiten voor het starten met een zogenoemd ‘felicitatiepakket’ voor Rotterdamse ouderen.”

“In dit felicitatiepakket worden in elk geval de volgende zaken opgenomen: informatie over het gratis openbaar vervoer voor ouderen, informatie over de Rotterdampas en informatie over vrijwilligerswerk en sociale activiteiten in de buurt die ouderen kunnen ondernemen,” zegt Talbi. “Dit pakket wordt persoonlijk aan ouderen uitgereikt wanneer zij de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken. Zo vindt er direct een eerste contactmoment plaats.”