5 maart 2014

Hamit Karakus: “Rotterdam is een internationale stad!”

In politieke talkshow Draad kruiste onze gemeentelijke lijstaanvoerder Hamit Karakus de degens met uitdager Joost Eerdmans van Leefbaar Rotterdam. Als op deze avond ìets duidelijk is geworden is het wel dat er echt iets te kiezen valt op 19 maart!

In de twee debatrondes mochten beide partijen een thema centraal stellen. Leefbaar Rotterdam wenst een stop op de ‘onbeperkte’ instroom van Oost-Europeanen; de PvdA wil dat de gemeente banen creëert en de armoede tegen gaat. Bij de toelichting op zijn thema bleek dat Eerdmans het doel van Leefbaar Rotterdam wil bereiken met het instellen van een quotum van 1000 Oost-Europeanen per jaar. Karakus bracht daar tegenin dat Rotterdam bij uitstek een internationale stad is. Met immigratie zijn we al vele jaren vertrouwd. Open grenzen betekent juist werk voor Rotterdam en zijn haven! Hamit zag beslist ook wel een probleem: de Oost-Europese immigranten vallen in handen van malafide uitzendbureaus en huisjesmelkers, en dat vooral in de zwakkere wijken. Deze ontwikkeling heeft Karakus al veel eerder aangekaart bij partijgenoot, minister Lodewijk Asscher. Het antwoord van de PvdA – stedelijk en landelijk – op de problemen is helder: namelijk goede spreiding over de stad en de regio, huisjesmelkers en malafide uitzendbureaus aanpakken en werkgevers aanspreken, naast goede opvang – zoals het ‘Polenhotel’ – en taalles. Een quotum noemde Hamit Karakus een ‘papieren maatregel’. Een fictieve muur om de stad werkt niet volgens hem.

Ook het tweede thema van de avond – werkgelegenheid en armoede – liet grote verschillen zien tussen LR en PvdA. De PvdA zet in op een 12.000-banenplan. Hamit Karakus lichtte toe hoe de partij dat wil bereiken: iedere gemeentelijke euro die bedrijven ten goede komt moet banen opleveren voor Rotterdammers; we gaan duizenden woningen opknappen en isoleren; we stoppen met opleiden voor werkloosheid en we gaan verdwenen productiewerk weer terughalen naar Rotterdam. En de gevolgen van de werkloosheid wil de PvdA verlichten door het armoedebudget overeind te houden, uitgebreid met een extra Kindpakket! In zijn weerwoord betoogde Eerdmans dat zijn partij vooral een fijn ondernemersklimaat wil scheppen: minder lasten, minder regels. Mensen die langdurig in de bijstand zitten kunnen volgens hem niet met geld omgaan. Daarom gaat Leefbaar Rotterdam meekijken en hen dat leren. Eerdmans zette zich ook af tegen het belang van gratis sporten en het Kindpakket in het armoedebeleid van de PvdA: daar gaat het volgens hem niet om. Hamit Karakus wees hem terecht en verweet Eerdmans dat Leefbaar Rotterdam een verdeelde stad creëert en de werklozen in de steek laat, waar de PvdA èchte ondersteuning biedt. En dat loont: in de afgelopen jaren zijn 7000 mensen zijn duurzaam aan een baan geholpen! Ook het midden- en kleinbedrijf, de winkeliers, zijn beter af bij de PvdA: Shell kan best wat meer betalen zodat we de slager om de hoek kunnen ontzien. Precies om half tien kon gespreksleider Francisco van Jole het levendige en bij vlagen stevige debat afronden. Op naar de volgende ronde. Hamit Karakus is er klaar voor!

DdF