Dennis Tak: Trots op hulp voor onze Rotterdamse ondernemers

2 maart 2021

“Gemeente geeft goede voorbeeld: huren getroffen ondernemers deels kwijtgescholden”

De PvdA Rotterdam heeft, samen met andere partijen, voor elkaar gekregen dat er voor getroffen ondernemers die huren bij de gemeente een gedeeltelijke kwijtschelding komt. Daarmee geeft de gemeente het goede voorbeeld waar de PvdA eerder om vroeg.
Raadslid Dennis Tak is blij: “We hebben lang aan de poort moeten rammelen, en zijn heel blij dat de gemeente nu zelf een stap naar voren zet! Ik reken erop dat andere vastgoedeigenaren in de stad nu volgen.”

De coronacrisis gaat aan niemand voorbij. Zeker niet aan ondernemers in de retail en de horeca. Door de maatregelen kunnen zij geen kant op. Dat heeft voor hen rampzalige financiële gevolgen. Veel van deze ondernemers kunnen de huur van het pand waar ze in zitten met geen mogelijkheid meer opbrengen. Als die schulden zich blijven opstapelen ziet de toekomst er ook na de crisis niet rooskleurig uit.

PvdA Wethouder Roos Vermeij maakt zich zorgen over de komende maanden: “Voor veel Rotterdamse ondernemers geldt dat de pijn van de crisis pas echt voelbaar wordt als de coronamaatregelen straks worden versoepeld. Dan ligt er een stapel rekeningen te wachten die moeten worden terugbetaald.”

De gemeente gaat daarom nu het goede voorbeeld geven in lijn met de uitspraak van de rechter, begin januari. De coulanceregeling die er vanaf maart 2020 was om de huur op te schorten wordt verlengd, en in de tussentijd wordt er ook gekeken naar een goede structurele oplossing. “Met deze regeling hopen we voor een aantal van hen de klap van de lockdown te verzachten. Als gemeente kunnen we dit alleen regelen voor huurders van gemeentelijk vastgoed, maar we hopen dat commerciële verhuurders dit voorbeeld volgen en waar mogelijk coulant omgaan met het innen van achterstallige rekeningen”, aldus Vermeij.

“Als de boel weer opengaat moet een horrorscenario waarbij de hele lokale middenstand de afgrond in wordt gestort voorkomen worden”, aldus Tak. “Daarover maken we ons grote zorgen. De opgelopen rekeningen hangen als een molensteen om de nek van ondernemers.” De PvdA zal zich ook in de komende maanden blijven inzetten om dit horrorscenario te voorkomen.