In memoriam Hans Simons (1947-2019)

29 maart 2019

Donderdag 28 maart 2019 bereikte ons het treurige bericht dat partijgenoot en oud-wethouder Hans Simons is overleden. Hij was al geruime tijd ongeneeslijk ziek.

Hans Simons wijdde zijn beste krachten aan het aanpakken van de problemen van en in de stad Rotterdam. Hij zat in de gemeenteraad vanaf 1974 en werd fractievoorzitter van de PvdA in 1979. Tussen 1982 en 1989 was hij wethouder Onderwijs, mede door zijn inzet werd het Nationaal Onderwijsmuseum opgericht. Na een periode van vijf jaar als Staatssecretaris in het kabinet Lubbers III kwam hij terug in de lokale politiek; tussen 1994 en 2001 was hij loco-burgemeester en wethouder Sociale Zaken, Economische Zaken, Regiozaken en Haven.

De gemeenschappelijke inzet was Rotterdam sterker, veiliger en aantrekkelijker te maken, over een breed front. De besluitvorming over de tweede Maasvlakte begon op gang te komen en daarmee over de positie van het havenbedrijf. Hans zette zich in voor nieuwe bedrijvigheid, zoals in de audiovisuele sector en steunde de komst van watertaxi’s en cruiseschepen.

“Ik heb het voorrecht gehad lange tijd zijn vriend te zijn geweest en politiek met hem te hebben samengewerkt. We hebben privé en in het werk lief en leed gedeeld en elkaar toch zakelijk en kritisch behandeld waar dat nodig was. Wat resteert is een mooie herinnering en een pijnlijk gemis.” – Hans Kombrink, Rotterdamse oud-politicus

De PvdA Rotterdam dankt Hans Simons voor zijn enorme inzet voor de stad Rotterdam. We zullen hem altijd herinneren als gewaardeerde bestuurder, een geëngageerd en gepassioneerd mens, iemand die partners en tegenstanders in debat met respect behandelde en iemand die interesse had in de waarheid achter een dossier. Wij wensen de nabestaanden veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Namens het bestuur en namens de gemeenteraadsfractie,

Stef Fleischeuer en Co Engberts

Tekst deels geschreven door Hans Kombrink