11 september 2014

Meer aandacht voor ondervoeding

Eén op de vijf bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen is ondervoed en iedere dag overlijdt een Nederlander aan ondervoeding, zo bleek deze week uit onderzoek. PvdA-raadsleden Fatima Talbi en Co Engberts zijn geschrokken van de aantallen en willen opheldering van het stadsbestuur over de Rotterdamse cijfers.

“Wij zijn geschrokken van de cijfers over ondervoeding en maken ons ernstige zorgen. Vandaar dat wij van het stadsbestuur willen weten hoeveel Rotterdamse bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen aan ondervoeding lijden en of dit aantal hoger of lager is dan het landelijk gemiddelde,” zegt Talbi. “Uit het onderzoek van SEO Economisch Onderzoek blijkt dat er landelijk wel sprake is van een lichte daling. De onderzoekers geven als mogelijke verklaring voor de lichte daling in prevalentie de gestegen aandacht voor ondervoeding. Wij willen dan ook van het stadsbestuur weten op welke manier er op dit moment in Rotterdam aandacht wordt besteed aan ondervoeding en of deze aandacht de afgelopen jaren is gestegen. Indien dit niet het geval is, zouden wij graag zien dat het stadsbestuur meer aandacht gaat besteden aan het onderwerp ondervoeding om het aantal aan ondervoeding lijdende Rotterdammers te laten dalen.”