31 januari 2014

Mogelijk aanvullende maatregelen tegen overstromingen Noordereiland

In december vorig jaar vroegen PvdA-raadsleden Peter van Heemst en Claus Verbrugge het stadsbestuur om opheldering over het open houden van de Maeslantkering tijdens de 6 december storm. Niet alleen op het Rotterdamse Noordereiland stonden de kades onder water, maar ook in Vlaardingen veroorzaakte het water grote overlast en schade.

Gisteren zegde wethouder Alexandra van Huffelen, op aandringen van Van Heemst, toe te gaan bekijken welke aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden tegen overstromingen van het Noordereiland. Ook gaat Van Huffelen de bewoners van het Noordereiland vragen of zij zich veilig voelen bij hoogwater.

Van Heemst: “Voor de PvdA staat voorop dat mensen op Noordereiland droge voeten moeten houden. Ook Dagelijks Bestuurder Willem Straasheijm en PvdA-deelraadslid Lydia Kramer-Blansjaar uit Feijenoord hebben zich daarvoor richting stadsbestuur sterk gemaakt.” De wethouder zal op verzoek van de PvdA in de regio gaan overleggen hoeveel schade bewoners en bedrijven lijden en hoe het zit met de vergoeding ervan.

Van Heemst: ” Als deze 3 toezeggingen zijn nagekomen is het een goed moment om de vraag te beantwoorden of we vanuit Rotterdam actie moeten ondernemen om de Maeslantkering bij volgende hoogwaterstanden eerder in werking te zetten. Nu is de norm 3 meter hoogwaterstand, een iets lagere norm zou voor veel minder wateroverlast zorgen.”

Lees hier de vragen die Van Heemst en Verbrugge stelden aan de wethouder: http://www.pvdarotterdam.nl/actueel/nieuws/nieuws_item/t/natte_voeten_door_open_maeslantkering