Onderzoek EUR bevestigt gewenste aanpak messengeweld

10 december 2020

Onderzoek EUR bevestigt gewenste aanpak messengeweld

In het onlangs gepresenteerde onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat de muziekgenre drillrap zelden zorgt voor geweld maar wel voor dreiging. “Dit bevestigt ons beeld van eerder dit jaar en geeft nog meer motivatie om op deze weg door te gaan.” zegt PvdA-raadslid Steven Lammering.

Onderzoekers Van den Broek en Roks vinden dat meer professionals op de ‘digitale straat’ aanwezig moeten zijn om het probleem preventief aan te pakken. Daarnaast worden geweldsincidenten te snel aan drillrap gekoppeld, waardoor er vaak geen goed en volledig beeld is van een incident.

“Ook als er drillers bij geweldsincidenten betrokken zijn, is het belangrijk om te kijken naar de aanleiding van dit soort conflicten en niet te snel genoegen te nemen met de verklaring dat het dan wel door de muziek zal komen. Dit soort geweldsincidenten vinden al langer plaats onder bepaalde groepen jongeren en in bepaalde wijken. Wil je dit voorkomen dan moet je iets doen aan de problematiek daar”, zegt Roks.

Dat is precies de reden waarom wij ons hard maken voor meer professionals en rolmodellen in de belevingswereld van onze jongeren. Doorbreek de bubbels en trek ze uit die gewelddadige wereld.

Hoe kan je dat doen? Deze rolmodellen uit Rotterdam-Zuid leggen het uit!