30 januari 2014

Onze speerpunten voor de komende 4 jaar!

Actiepunten Rozenburg

Rozenburg is een stadsdeel met een verscheidenheid in buurten en leefstijlen. Een groene plek omgeven door de industrie. Die verscheidenheid is inspirerend en biedt kansen. De schaduwkanten moeten ook gezien en bestreden worden.

Op Rozenburg hebben kinderen het recht op een leuke, goede en zorgeloze jeugd. Ouderen moeten er op een prettige manier van hun oude dag kunnen genieten. Een groen en verzorgd Rozenburg is een voorwaarde voor iedereen.

Het zijn de bewoners zelf die de richting wijzen. De PvdA wil daaraan dienstbaar zijn. Met elkaar maken we van Rozenburg een uniek deel van Rotterdam, waar we trots op zijn.

participatie

–        de PvdA zoekt actief contact met bewoners, wijk- en buurtorganisaties.

–        Niet bewoners naar de commissie, maar de commissie naar de bewoners. De voorzitter en vicevoorzitter houden structureel spreekuur.

–        de PvdA wil ruim gebruik maken van buurtreferenda, sociale media en andere participatiemogelijkheden voor bewoners.

–        de PvdA stimuleert burgers initiatieven in te dienen.

–        De PvdA zet zich er voor in dat alle groepen deel uitmaken van de samenleving. Initiatieven vanuit deze gemeenschappen die daarop gericht zijn juichen wij toe.

–        Bij het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid in de wijken ziet de PvdA het belang van initiatieven van bewoners. Dit soort initiatieven hebben onze voorkeur, ook al kan de levensduur beperkt zijn.

veiligheid

–        De PvdA vindt Buurt bestuurt  een belangrijk instrument om wensen van bewoners op veiligheidsgebied te horen.

–        De PvdA is voorstander van een evenwichtig horecabeleid in Rozenburg. Zowel horecaondernemers als bewoners en bezoekers van horecagelegenheden zijn daarbij betrokken.

–        De PvdA wil veilige en leefbare buurten voor de bewoners van Rozenburg. Wij geloven eerder in het afspreken van leefregels voor straten en/of buurten. Toepassing van de Rotterdamwet dient naar onze opvatting een uiterste middel te zijn, dat op kleine schaal en voor beperkte tijd toegepast kan worden.

–        Maatregelen tegen woonoverlast, zoals een woonoverlastmeldpunt dienen opgezet te worden.

Buitenruimte

–        De PvdA let traditioneel op een zodanige verdeling van de huizenvoorraad dat vooral de ‘gewone man/vrouw’ goede huisvestingsmogelijkheden heeft. De huizenvoorraad van Rozenburg mag wel gedifferentieerder, maar mag niet tot een substantiële vermindering van de goedkopere huur- en of koopsector leiden.

–        Er dient aandacht te zijn voor levensloopbestendig wonen/bouwen, waarbij er aandacht moet zijn voor de  verscheidenheid in Rozenburg

–        De PvdA zal de uitvoering van het project Dorpstuin met belangstelling volgen.

–        Het groene karakter van Rozenburg zal gehandhaafd moeten blijven, met voldoende mogelijkheden voor spelen en verblijven van kinderen en jongeren. de PvdA spant zich in voor een zo groen mogelijk Rozenburg. De PvdA zet zich in om in ieder geval de hoeveelheid bomen in de komende jaren te handhaven, de Rozenburgse Groenvisie is daarbij leidend.

–        De bewoners van Rozenburg moeten zoveel mogelijk worden betrokken bij het parkeren in hun eigen wijk.

–        Extra aandacht wil de PvdA besteden aan het onderhoud van de particuliere tuinen. Verwaarloosde tuinen zijn een doorn in het oog van bewoners en een teken van verloedering. Met de corporatie wil de PvdA duidelijke uitvoeringsafspraken maken en toezien op de uitvoering daarvan. De PvdA is ook voor het beschikbaar stellen van tuingereedschap op uitleenbasis aan bewoners. Met corporatie en bewoners wil de PvdA onderzoeken of onderhoud van de tuinen tegen betaling door derden kan worden uitgevoerd. Daarbij valt te denken aan werkgelegenheidsprojecten, leer/opleidingstrajecten.

–        Bij de advisering over verkeersbesluiten dienen bewoners actief betrokken te worden. De PvdA blijft zich inzetten voor goed toegankelijk Openbaar Vervoer.

–        De PvdA zet in op duurzaamheid en energiebesparing bij nieuwbouw, maar ook bij oudbouw. Bij renovatie dient dat een kernpunt te zijn. Energiebesparing dient voor bewoners woonlastenvermindering op te leveren door de daling van de energielasten.

–        De PvdA is blij met het experiment de markt in Rozenburg.

–        De winkels in Rozenburg raken ‘ontvolkt’. Deze winkels zijn voor de startende, creatieve ondernemers een kans. De PvdA is daar voorstander van, mits nauwlettend wordt toegezien of de daarvoor in Nederland geldende regels in acht genomen worden. Oneerlijke concurrentie dient voorkomen te worden.

Welzijn

–        De PvdA is voorstander van culturele/muzikale evenementen zeker ook voor jongeren.

–        De PvdA kiest voor een eigen onderkomen voor de jeugd.

–        De ontwikkeling van het Buurthuis van de toekomst wil de PvdA stimuleren. Daarvoor dienen verenigingen en scholen aangesproken te worden.

–        De PvdA streeft er naar dat de gevolgen van de hantering van kostendekkende huren niet ten koste gaat van de activiteiten van de verenigingen.

–        Bestrijding van armoede blijft een belangrijk aandachtspunt van de PvdA.

–        Om te bevorderen dat mensen met een beperking en ouderen aan het maatschappelijke verkeer blijven deelnemen zijn  goede vervoersvoorzieningen van belang.

–        De Vraagwijzer is voor de PvdA een belangrijke instelling.

De PvdA Rozenburg zal actief meewerken aan een goed functionerende Gebiedscommissie die recht doet aan de wensen van zoveel mogelijk Rozenburgers.