5 maart 2014

Ouderen bieden Hamit Karakus Rotterdams Ouderen Manifest (ROM) aan

Vandaag wordt het Rotterdams Ouderen Manifest (ROM) aangeboden aan wethouder en PvdA-lijsttrekker Hamit Karakus. Het ROM is voortgekomen uit verschillende bijeenkomsten die zijn georganiseerd door de PvdA Rotterdam om van ouderen en direct betrokkenen te horen hoe zij hun toekomst in hun buurt en in de stad zien.

Rien Platteschorre (namens de Rotterdamse Adviescommissie Ouderenbeleid, RAO): “De PvdA in Rotterdam heeft altijd, samen met ouderen en ouderenorganisaties, de wensen van ouderen tot speerpunt gemaakt in de dagelijkse praktijk. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de PvdA in Rotterdam aan de wieg stond van het gratis openbaar vervoer voor 65+ers. Sindsdien hebben wij – met succes – gestreden voor het behoud hiervan. Ook steunt de PvdA de wens van veel ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen huis en buurt te kunnen blijven wonen. Hiervoor is het concept van de levensloopbestendige woning – reeds ruim voor de eeuwwisseling – nadrukkelijk gestimuleerd en zijn er, met internationale belangstelling en verspreid over de stad, heel wat van gebouwd en wonen ouderen daar naar volle tevredenheid.”

“De drie hoofdthema’s van het ROM zijn: Kwaliteit van Wonen, Kwaliteit van Welzijn en Kwaliteit van Zorg. Alle drie de thema’s kwamen uitgebreid aan de orde tijdens de bijeenkomsten en zij komen dan ook terug in het Rotterdams Ouderen Manifest,” zegt Platteschorre. “De PvdA beschouwt de wensen en ideeën van ouderen en andere betrokkenen nadrukkelijk als leidraad voor haar handelen in de komende raadsperiode, uiteraard in overleg met de stedelijke afdelingen van ouderenbonden en –platforms.”

Bekijk hier de foto’s.